Avem un început de an agitat, cu multe turbulențe atât în plan economic, cât și social. Prețul petrolului pare să o fi luat-o razna în jos, ajungând la un minim atins doar în perioada post criză (ianuarie 2009). Practic în aproximativ 6 luni, din iunie 2014 și până acum, prețul barilului de petrol s-a înjumătățit.
Principalele economii lovite de această prăbușire sunt firește economiile statelor exportatoare de petrol: Arabia Saudită, Rusia și Emiratele Arabe Unite. Dacă pentru arabi, șocul financiar este cât de cât suportabil, pentru Rusia, și așa lovită de sancțiunile economice ale SUA și UE, prăbușirea prețului petrolului poate însemna colapsul economic iminent. Deja analiștii economici ai grupurilor financiare prezic fie demisia lui Vladimir Putin, fie declanșarea unui conflict militar în Estul Europei.
Din fericire pentru economia României, înjumătățirea prețului petrolului este o gură de oxigen, putând aduce ea singură o creștere economică a PIB-ului cu 1.2-1.5% în 2015. Dacă Rusia, intimidată de prezența tot mai activă a NATO în estul Europei, se va mărgini doar să mârâie și să-și arate ghearele și colții, fără a face nimic concret, ne-am putea aștepta la un an cât se poate de prosper.
Din nefericire, „primăvara arabă” și destabilizarea statelor „laice” din nordul Africii și Orientul Mijlociu, cu populații predominant musulmane, a dus la o revenire brutală a Islamului în aceste zone. La prima vedere, pare a fi doar o problemă regională, care nu ne-ar afecta în niciun mod. Însă Islamul, ca religie, este din punct de vedere geopolitic incompatibil cu actuala ordine mondială. Din punctul de vedere al Islamului, există doar o lume Islamică, căreia i se aplică legea divină, Sharia, iar tot ce este în afara acesteia este considerat a fi ilegitim și poate fi cel mult tolerat, cât timp nu poate fi convertit sau măcar ignorat.
Pentru musulmani, libertatea de exprimare a oricărei persoane se oprește atunci când vorbim de Coran, Profet, etc. Recentul exemplu al execuției celor 12 caricaturiști de la Charlie Hebdo, în Paris, adică departe de orice stat musulman, este un avertisment extrem de brutal, care ne reamintește că valorile vestice sunt fundamental incompatibile cu Islamul. E adevărat că și caricaturile postate de respectivul jurnal, depășeau cu mult granița bunului simț, putând fi considerate insultătoare. Firește, conform legii franceze, Charlie Hebdo putea fi acționat în justiție, însă conform legii islamice, jurnaliștii erau pasibili de pedeapsa cu moartea, lucru care de altfel s-a și întâmplat. Practic, legea „divină” (islamică) a prevalat în fața legii franceze și a valorilor și drepturilor europene.
Chiar presupunând că justiția franceză îi va prinde și condamna pe cei vinovați, este de acceptat să trăiești alături de câteva milioane de potențiali fanatici religioși, care nu vor ezita să aleagă între legea divină și cea civilă? Răspunsul dat de o tot mai mare parte a populației UE pare să fie NU. În Germania, de la câteva sute de oameni, protestele anti-islam au ajuns la zeci de mii de oameni. Și asta s-a întâmplat ÎNAINTE de execuția caricaturiștilor francezi.
Oare ar trebui interzis Islamul, ca și Nazismul ca fiind incompatibil cu drepturile și valorile europene?
(va urma – episodul 2 – Cruciada)
Jurnalistul român Cristian Tudor Popescu pentru gandul.info: „Eu nu aş apăra ca liberate de expresie ceea ce au publicat jurnaliştii francezi şi conduita editorială a publicaţiei”
• Jurnaliştii francezi au forţat nota într-un mod cu care eu ca jurnalist nu sunt de acord. Cred cu tărie în libertatea noastră de expresie. Cred că nimeni nu poate şi nu trebuie să ne interzică nimic cu excepţia legii, bineînţeles, a încălcării Constituţiei. Nu cred că trebuie să vină cineva să ne impună nişte tabu-uri asupra unor subiecte, dar în acelaşi timp cred că trebuie să ne impunem noi nişte limite. Dacă nu ne impunem noi nişte limite, prin autoreglementare, care, din păcate, în România lipseşte cu desăvârşire, atunci libertatea noastră devine o libertate a haosului, o liberate a unei particule libere să se mişte brownian. Nu cred că dorim aşa ceva. Este nevoie de autolimitări, iar în acest caz, jurnaliştii francezi au forţat nota exclusiv pentru a-şi vinde revista, pentru a mări tirajul cu orice preţ.
• Nu am văzut toate caricaturile, dar pe una dintre ele, care apare chiar pe copertă, scrie ‘Le Coran c’est de la merde’. După care urmează o poantă cu nişte gloanţe care trec printr-un Coran. Astă nu mai e umor, nu mai e satiră. Ştim cu toţii ce înseamnă ‘merde’ în limba franceză. Asta e o jignire premeditată, o provocare în ultimă instanţă adresată islamiştilor. Eu nu aş apăra ca liberate de expresie ceea ce au publicat jurnaliştii francezi şi conduita editorială a publicaţiei. Dar cu siguranţă, cei care au înţeles să răspundă cu gloanţe unui act de presă, fie el tabloid, nefericit, de prost gust, jignitor, trebuie cu siguranţă urmăriţi şi aduşi în faţa justiţiei.
@ intrusul
Cred că dl. Cristian Tudor Popescu ignoră esențialul. Suntem de acord cu toții că jurnaliștii de Charlie Hebdo au depășit limita libertății de expresie ajungând la insultă și trebuie sancționați. Însă sancționarea trebuie făcută conform legii statului francez, nu conform legii islamice, care îi condamnă automat la moarte.
Și nu putem vorbi de un act izolat, al unor fanatici, ci de o conduită obligatorie pentru orice musulman, dictată de legea lor „divină”. Din punctul acesta de vedere, nazismul (deja interzis în multe state) este cu mult mai soft.
În 2005, când un ziar danez a făcut publice mai multe caricaturi cu Mahomed, preşedintele Traian Băsescu şi Cristian Tudor Popescu au luat împreună decizia de a nu se publica şi în presa românească.
„Aş vrea să amintesc că şi în România s-a pus problema dacă aceste caricaturi meritpă să fie puse în presă sau nu, era vorba de o simplă reproducere. Şi m-a sunat preşedintele Basescu, când eu aveam calitatea de preşedinte al Clubului Român de Presă şi am avut o discuţie cu oportunitatea apariţiei şi am căzut de acord că nu e bine şi nu e o încălcare de libertate a presei, dar este un gest conştient să nu se publice aceste caritaruri: având în vedere consecinţele politice pe care le poate produce în ţara noastră. Această sugestie a fost respectată de către marile ziare din România.
Eu nu sunt foarte de acord cu publicarea acestor caricaturi, cei care le publică le ştiu a fi insultătoare pentru acesti religioşi islmici. Extistă şi limite în această libertate a presei”, a declarat azi jurnalistul Cristian Tudor Popescu la Realitatea TV
Unul dintre cei doi fraţi suspecţi, Said Kouachi (34 de ani) şi-a uitat buletinul în maşina Citroen C3 abandonată. În acest mod au descoperit poliţiştii identitatea atacatorilor, transmite The Mirror.
ASTA E GOGONATA !
Deci suspectați un atentat „aranjat”? Altfel zis, un pretext pentru o Cruciadă împotriva Islamului? Asta era și întrebarea din titlu. 🙂
Nu ma gandeam la o cruciada.Aceasta crima poate influientza decizii politice
importante.Frantza avea intentia sa recunoasca Statul Palestinian,poate
fi o coincidentza.
ati fost vrodata in Paris cu masina? E o catastrofa, o aglomeratie de nedescris, se merge la pas. In plus, tot orasul e impinzit de camera de luat vederi si de politie.
Intrebare, cum e posibil ca ziua in amiaza mare niste criminali sa traverseze orasul, sa ajunga la benzinarie, sa alimenteze si sa nu-i gaseasca. Mi se pare de necrezut, mai ales cind sunt cautati de 90000 de politisti si military, cu elicoptere, sateliti, camera, ciini, sa nu mai punem la socoteala si populatia orasului care précis e cu ochii-n patru.
http://www.mediafax.ro/externe/adunarea-nationala-din-franta-recunoaste-statul-palestina-reactia-israelului-13695059
Dovadă că prea multă libertate, ca şi orice care-i prea multă – strică !
S-ar părea că imperialismul corporatist, deosebit de rapace şi veros, nu suportă ceea ce ei au ajuns să titreze- „Imperialismul Religios” !
Dacă vedem câtă vâlvă s-a iscat peste tot în lume datorită acestui mod injust şi criminal, de pedepsire a unor indivizi care-şi făcuseră din obrăznicia, impertinenţa şi inconştienţa cu care atacau „cele sfinte”, cu vizibil dispreţ şi enormă satisfacţie, un mod de viaţă şi o sursă mizerabilă de câştig, s-ar putea ca, dacă acţiunea n-a fost premeditat organizată, monstruoasa întâmplare să vină în completarea măsurilor demente de punere sub control total a populaţiei de pe TERRA, de către o mână de descreieraţi, care altfel n-ar putea justifica în nici un caz asemenea inimaginabile măsuri antidemocratice, ilogice şi vădit totalitare !
Felul în care au fost activate imediat pe mapamond ( cică până şi pe vârful Everest ! ), dar şi în Cosmos, pe nişte staţii orbitale care au afişat şi ele tâmpenia charlistă ( mai bine zis şarlistă, de la ..şarlă !), peste tot aprinzându-se milioane de lumănări pentru sufletele, bănuiesc că destul de chinuite acum, ale celor vinovaţi ( cei din redacţie) dar şi a celor nevinovaţi, aflaţi la datorie, impune şi demonstrează o uriaşă mobilizare internaţionalăm, vorba cuiva, demnă de o cauză mai bună.
Culmea ironiei este că sub pretextul dreptului la liberă exprimare, atât de greşit înţeles de „şarleroi”, se întrevede o fără de precedent, lipsire de libertate !
Cu alte cuvinte libertatea presei, cu preţul libertăţii individului, a celor mai elementare drepturi ale sale, inclusiv intimitatea personală peste care intră cu cizmele, monstrul Big Brather . mrgreen:
Încălțat cu toată tehnica de urmărire și ascultare, ultimul răcnet, dar care trebuia să aibă și ceva legi despotice, care fără un asemenea potrivit prilej, nu prea aveau cum să fie scoase de sub tejgheaua negustorului mondial ( NOM).
Pentru cei care se mai îndoiesc de acest nou(ă).11.2001 francez, poate că ar trebui să amintim că nu cu mult timp în urmă, în Pakistan ( Pangeaw) a avut loc un masacru mult mai îngrozitor, când au fost omorâţi 138 de copii în urma unui atac demenţial la o şcoală, dar atunci doamna Lume a rămas aproape impasibilă :
Fără „Je suis Pangeab”, pe toate piepturile şi spaţiile de afişare ( mai ales pe internet) şi la toate ambasadele, nu tu milioane de lumânări aprinse şi smulgere de bărbi în direct, ca acum !
Şi copiii ăia chiar erau complet nevinovaţi, nu ca cei de la Hebdo 🙄
Unde mai pui că aveau şi vârste cuprinse între 6 şi 18 ani, nu ca matusalemicii de la Charly, şi de vreo 10 ori mai mulţi !
Cei care aduc în discuţie darea lor în judecată, a celor de la C.H pentru insulte şi bătaie de joc aduse celor sfinte, le reamintesc că au fost şi asemenea încercări, dar dacă te afli de partea care trebuie, „corectă” politic, aproape totul îţi este permis !
Nu pot pricepe de ce mi se interzice mie, după această „făcătură” politică , să-mi venerez înaintaşi ai neamului meu ( Eminescu, Zelea Codreanu, Goma, Ţuţea, Voiculescu, Demetrescu.Gyr, Blaga şi mulţi alţii), dar sunt obligat să respect tot ce vine de la ei ?!
Cei al căror singur dumnezeu este Banul !
O libertate a cuvântului, prin tăcere !
Interesant punct de vedere. Eu insa nu as merge atat de departe incat sa asemui islamul cu nazismul, islamul e o religie si mi-e greu sa cred ca aceasta religie indeamna la astfel de acte. Insa ceea ce fac aceste miscari radicale in numele religiei ar putea fi asemuit cu nazismul.
Asa cum nici principiul libertatii nu are nimic de a face cu libertatea de a-ti face nevoile la usa vecinului. Undeva trebuie sa intervina autocenzura, insa mi-e greu sa accept o autocenzura generata de frica de niste scelerati.
@ Observator
Islamismul militant și nazismul au în comun lipsa libertății și intoleranța.
PS: și unii și alții au ars cărți, act care mi se pare de o stupiditate aparte.
hai sa ito aduc aminte ce ai scris „Oare ar trebui interzis Islamul, ca și Nazismul ca fiind incompatibil cu drepturile și valorile europene?” Ai scris Islam (religie) si nu islamism (curent politic .. cam retrograd).
As fi curios cum vei interzice tu Islamul in Turcia (stat membru NATO cerva mai mare si mai bine dotat decat Romania) , din Pakistan (dotata cu arma nucleara si ceva rachetele destul de capabile) sau Indonezia … Sa nu mai zic ca sunt cateva milioane si in SUA
Cat despre carti – cam toat5a lumea ars , a interizs samd . Ia de vezi Index Librorum Prohibitorum.
Sa zic asa „pui botu” prea usor ..
@ Ghiță Bizonu’
Și Turcia și Pakistanul sunt guvernate de fapt de junte militare. Uita-te la Erdogan. În secunda în care deraiază semnificativ de la linie, va păți ce a pățit Mohamed Morsi în Egipt. 🙂
Ma Victorelu nu s-au risipit aburii cognacului?!
Tu crezi ca ofiterii aia turci nu sunt si ei musulmani (islamici ca religie)? Sau ca Mustafa Kemal Attaturk nu era musulman?
baga la cutia ucraineana : islamist – adept al unui curent politic. Nu toti musulmanii sunt islamisti .. asa cum nu toti crestinii voteaza cu crestin-democratii …
@ Ghiță Bizonu’
Da Ghiță, ai dreptate. Nu Islamul ca religie trebuie interzis, ci fundamentalismul religios. Ofițerii ăia turci sunt musulmani, pe cât sunt eu de creștin. Nu m-am spovedit niciodată și nu mă duc la biserică decât în vizită, când mă târăște cineva care vrea să viziteze astfel de stabilimente.
Şi până la urmă, aşa le trebuie europenilor !
La făcătura asta birocratică numită UE ( o nouă URSS, că doar e concepută de aceleaşi minţi bolnave !) s-au ferit ca de îl cu coadă, să puie Creştinismul la origini !
Dacă susţineau şi legiferau că una din Ideile de bază ale UE este Creştinismul, nu mai veneau musulmanii ca într-un sat fără câini, să-şi impună religia lor!
Dacă au văzut că alta nu-i ?!
Acum degeaba se vaită că-i năpădesc musulmanii cu Sharia lor!
Dacă n-a fost bun Creştinismul….
P.S.
Interesant e că 3 din 4 convertiţi la Islam, sunt femei !
Cu toate că cei care combat această milenară religie, o fac având în centrul atenţiei, condiţia femeii în Islamism !
Chiar daca puneau cestia cu crestinismu .. musulmanii erau deja prezenti.
Nu știu dacă tentatul terorist de la Charlie Hebdo a fost o făcătură sau nu, dar astăzi a fost un al doilea eveniment terorist cu luare de ostatici. Dacă e o înscenare, e tare bine făcută.
Iar lucrurile par să se agraveze de la o oră la alta: „Al Qaeda planning ‘mass casualty attacks’ against West” – France24
După 9/11 cred că orice este posibil, însă o înscenare de dimensiunile astea mi se pare extrem de greu de făcut. Vom trăi (sper) și vom vedea.
Din păcate, „soluția” autorităților este să primească „puteri sporite”. Ce surpriză…
Și un punct de vedere plin de bun-simț: „Hezbollah chief says terrorists damage Islam more than cartoons”. Un pic ciudat. 🙂
@ all
Coincidență ciudată: de aproximativ o săptămână m-am apucat să citesc despre Islam, iar pe 6 (de Bobotează), fix cu o zi înainte de uciderea jurnaliștilor de la Charlie Hebdo am cumpărat… Coranul.
Am verificat încă o dată data facturii iTunes. 6 Ianuarie.
Cum nu cred în coincidențe, încerc să-mi amintesc ce mi-a declanșat interesul.
Despre mitraliada de la Charlie hebdo
Sa ii ierte Al de Sus pe aia de la Charlie insa stiti vorba aia „mortu e de vina?”. Au facut prea mult misto si de cele care nu ar trebui sa fie obectu glumelor .., au fost „protoleranta” si „multi culti” si altele poa mai rele numa din 70 incoa .. acum au cules ce au semanat (atitudinea morala nu 7,62 /39). Ca ipsisationisti din astia de „stanga” au facut ca Marine (avocata. fiica de milionar sau mai mult, fiica de politican de extrema dreapta sa fie azi votata de muncitotii calificati de etnie franceza sau macar „albi”. Ca „stangacii” gen Charlie e cu pidosnicii si alti alternativi)
Despre asta este vorba – un esec cultural ce dateaza din 1970 … 45 de ani de labareala intelectual-ideologica despre „drepturi” niciodata si despre obligatiile corelative…. Despre esecul „educatiei” care nu educa..
Ca cine sunt asasinii?
Cetateni francezi.. nascuti in Franta crescuti in Franta… Cu pasiuni cam „neislamice” – rap si „fete” .. Genul „revolatat” care intr-o proasta zi au vazut „lumina” pornind nu de la o epifanie ci de la politica. Si „revolta” lor a fost canalizata religios de niste ? Adica religia (islam in cazul de fata) a fost canalizata ca sa se obtina efecte politice. Si sa ne aducem aminte : cand aia „vedeau lumina” musiu Sh’un rac zicea ca noi (Romania) am ratat ocazia sa ne tinem gura . Acelasi Jacques care „compunea” cu Hissen Habré … ia vezi aici inca o biografie „exemplara” – http://www.ziuanews.ro/revista-presei/atentat-la-paris-cine-este-extremistul-care-l-a-antrenat-pe-unul-dintre-suspecti-140190
Repet – cetateni francezi (f..ti si facuti in Franta) , educati in Franta – „educati” si cf ideilor lui Charlie. Care prima data cand au dat de propaganda islamista au „clacat” . De ce au „clacat”? Aici este cheia intelegerii ..
Poate si din cauza ca mergand pe ideea „c’est interdit d’interdire” societatea franceza (si nu numai) Statul Francez , birocratii sai (les enarques) si teleptualii „publici” au avut oaresce jena sa impuna „ba aici este Franta! Voi sunteti francezi!!”.. a abandonat les cites care au cam devenit teritorii externe a aleia zisa Unie et Indivisible. Teritorii abandonate .. cui?!
Problema nu este islamul ca religie …. ci folosirea politica a unei religii… Ca cum sa va zic … atunci cand au dat „unda verde” conflictului religios din BOSNIA si au bombardat crestini de INVIERE trebuiau sa se gandeasca si la milioanele de musulmani din tarile Ca cand si-ai batut joc de propria lor cultura trebuia sa se gandeasca cam ata nu inseamna ca si altii trebuie sa tolereze (ma gandesc ca la Londra a fost prezentata o piesa de teatru in care Iisus si Apostolii erau imaginati ca niste hipioti amatori de viata „alternativa”. Singurii care au protestat au fost musulmanii!!!)
Iar la cestia asta au pus si Charlies umaru ..
Nu stiu cat sunteti de constienti de dezastrul cultural al societatii moderne…. Civilizatie avem (hartie igienica , AKM uri, pilula anticonceptionala, CZ si Berete cu 15 gloante de 9 mm, twitere si bombe ) insa cu cultura (sens larg – cestia aia care iti da sensul vietii tale) stam extrem de prost .. Nu credeti ? Ia de cautati „insula desfraului” sau „Anglia tinere bete” .. Sau vedeti Franta .. émeutes urbaines..
Intr-o buna/proasta zi un mollah se va adresa tinerilor debusolati (si indobitociti de rap, protest si pretentii) de origine „pur europeana” .. si astia vor percuta la fel ca si tinerii musulmani
@ Ghiță Bizonu’
Bravo! Mi se pare cea mai de bun simț explicație auzită până acum. Nu puteai sa o scrii de ieri ca să nu mă fi chinuit eu degeaba? 🙂
Însă, ideile scrise cu „bold” din articol sunt valabile în continuare. Islamul (și mai ales obligația Jihad-ului) sunt incompatibile cu valorile lumii libere. Și cu actuala ordine mondială.
Nu se poate și cu … în … și cu sufletul în rai. E ori una ori alta.
Inflaţia asta musulmană din Europa are darul de a masca o altă invazie, mult mai perfidă şi periculoasă care ucide şi distruge, tot cu bună ştiinţă, nu zeci, sau mii, ci milioane de oameni !
).
Este vorba de invazia financiar-cămătărească iudeomasonică !
Infiltraţi peste tot, acum şi în politica la vârf a tuturor statelor europene, unele deja colonizate ( cazul României), altele îmbătate cu iluzia unei definitive preluări a puterii regionale ( cazul Germaniei, care va fii aruncată din şa, atunci când îi va fi lumea mai dragă şi căpăstrul mai bine fixat 😉 ), aceste căpuşe nemiloase sug până la istovirea neamurilor toată seva economico-financiară , îndatorând şi înglobând în datorii nebune, lipsite de orice logică, stat după stat ( îşi închipuie cineva cum ar trăi milioanele de oameni fără cheltuielile demente pentru înarmare, costuri ale unor războaie ai căror câştigători sărăcesc la fel ca şi cei învinşi, diferenţa este că unii realizează mai, sau chiar prea târziu, dezastrele atent pregătite ?!
Ba, mai mult, întărâtă deocamdată, creştini cu musulmani, mai apoi catolici cu ortodocşi, pe principilu cunoscutului şi verificatului „divide et impera” în timp ce ei la adăpostul „corectitudinii politice”, ajutaţi de cozile de topor cumpărate la târgurile de lux ale sclavilor politici, înaintează spre nebunia supremă :
Stăpâni ai Lumii !
Cu orice preţ, dar cât mai mare, că au socotit ei că n-au nevoie de mai mult de un miliard şi 1/2 de suflete pe care să le conducă spre iad (NOM).
Totul este atât de vizibil, dar restul Lumii se pare că doarme în papuci !
Să sperăm că se vor trezi până a ajunge demenţii ăştia sub geamurile Kremlinului, sau a Marelui Zid Chinezesc, făcându-şi simţită prezenţa doar atunci când vor bate în geam după hârtie igienică !
Pe care, în mare grabă au uitat-o acasă, în Ţara Sfântă !
Autorul blogului francez „Le chaos controle” a remarcat ca;
Atentatele in SUA 9/11 911 (Alo Police)
Atentat in Franta 7/1 71 (Alo Police)
Un incident bizare:numarul doi al sefiei politiei din Limoges ,care se ocupa de dosarul atacului de la Ch-Hebdo,s-a sinucis (?!) ieri noapte…Nu se stie de ce.,,Era un om de omenie”,apreciaza colegii sai.Politistii francezi sint abatuti.Se simt atacati.
Intre timp,mai multe moschei din Franta sint atacate -de exemplu,la usa uneia dintre ele,pe unde se intra la rugaciune, ,,cineva” a agatat un cap de porc mistret si mate.Va amintiti de cartea India a lui M.Eliade care ne povesteste cum a izbucnit un razboi civil intre hindusi si musulmanii pakistanezi,instrumentat in secret de catre colonistii britanici?
Retete vechi,verificate practic…
Mai nou se insinuează că atacurile de la moschei sunt orchestrate tot de terorişti, pentru a distrage atenţia de la principalul subiect !
Păi, dacă ăştia pot fi suspectaţi de astfel de aranjamente, de ce ne-am mai îndoi de bănuielile ce plutesc asupra acestui nou 9/11 franţuzesc !
Cred că aşa cum scrie în cărţile sfinte, Dumnezeu le-a luat minţile ( se cred deja de neoprit în planul lor nebunesc), dar va da cu ei de pământ, cât de curând !
Tare ciudată sinuciderea adjunctului poliției din Limoges. Mai ales că înaintea lui (în noiembrie anul trecut) s-a sinucis și numărul trei. Și tot cu pistolul din dotare. Presa arabă glumește zicând că sufereau de mossado-depresie.
PS: Însă eu nu am găsit pe nicăieri că poliția din Limoges s-ar fi ocupat de dosarul Charlie Hebdo altfel decât se ocupa și restul poliției franceze.
Update: Am găsit posibila legătură. Cei doi frați Kouachi, rămași orfani de tată, au fost plasați la Pompidou Foundation în Treignac, lângă Limoges, unde au stat din 1994 până în 2000.
Am zis sa împart cu voi decriptarea lui Dan Alexe a ultimului numar, inainte de masacru, din Charlie Hebdo:
https://cabalinkabul.wordpress.com/2015/01/09/charlie-hebdo-o-decriptare-completa-pagina-cu-pagina-a-ultimului-numar/
Mi-e ca in Romania nu vom avea vreodată atata libertate editorială. Si e păcat.
@ Observator
Excelent! L-am citit pe nerăsuflate. Începe să-mi pară rău că nu știu franceză. Și un Charlie Hebdo rusesc nu cred că o să văd prea curând. Oricum am uitat și bruma de rusă pe care o știam.
A se vedea http://m.cotidianul.ro/article.php?id=254647
Mi-a plăcut mai mult comentariul tău. Stilul francez de a argumenta, în care se duc când într-o direcție când în alta, de nici nu mai înțelegi ce vrea să spună, mă omoară.
Deci zice nenea ăla, multiculturalismul e rău, pentru că bieții tineri nu mai știu cum să se integreze. Ca să zică în paragraful următor că există și tineri „multiculturali” integrați și începe să dea puzderie de exemple printre care și polițistul asasinat în atacul de la Charlie Hebdo.
Restul l-am cam citit în diagonală pentru că deja începuse să mă calce pe nervi „logica”.
Am mai făcut o tentativă să urmăresc povestea crizei: „Aceasta criză care a devastat Grecia, Portugalia, Irlanda, Spania și Italia și care, să fim atenți, mâine va devasta Franța”. Ce surpriză: ortodocși, catolici, catolici, catolici și vor urma… tot catolici. Nu cumva problema e tot religia? De fapt credința. Sau mai bine zis fundamentalismul religios.
De asta îmi plac protestanții. Până să te ajute dumnezeu și credința, e mai bine să te ajuți singur. Doamne ajută!
PS: Abia la final a zis o chestie interesantă. Aia cu „laicitatea”. Apropo, de asta funcționează și statele „musulmane”, Turcia și Pakistan. Sunt „laice”.
niveluri si niveluri (sociale, „civilizationale” , personale)
Asa si cu multiculturalismul asta..
la un anume nivel ar cere un idivid extrem de „cult” (sens aparteneta la o cultura) .. Unu care se descurca in 2 – 3 culturi diferite fiindca le „intelege” si in bune si in rele.
Insa nivelul normal este subcultura si aculturatia ..Adica in numele „multiculturalismului” dispare Cultura . Caci in cele din urma de asta sufera (si) Franta : lipsa culturii .A da cultura este identitara … Insa multi culti dpreste sa stearga identitatea (cel putin pe cea majoritara). ar fi mult de zis .. nu am mare chef si nici prea multa pricepere (nu mi-ma facut o meserie din asta .. precum sa zicem Plesu)
Oricum asasinii aia erau niste laisses por compte aculturali care au fost „recuperati” cu un pospai de semicultura (daca nu octocultura)
A da asa de distractie : http://www.ziuaveche.ro/exclusiv-zv/dezbateri/cargourile-cu-refugiati-cal-troian-pentru-europa-257301.html/. Ptr mine este clar ca articolul a fots scris de unu care nu prea le are cu cultura europeana clasica pentru un public si mai putin avizat … Culmea si publicu si ala sunt cam amatori de multiculturalism in Europa – prin multi intelegand FARA. Si cadn zic fara ma gandesc si la cultura lor ( a se vedea si aberatiile de la http://acum.tv/articol/69870/ ). Cultura inlocuita prin „avantgarda” si un soi de artifiicii retorice lipsite de orice substanta culturala.
Si avem acu o ciocnire intre o civiliatie fara cultura (sau pe cale de a isi pierde cultura) si o populatie imigranta neintegrata adica apartinand altei culturi , adica care are u senmtiment identitar ce lipseste accipientilor. Adica „europenii” se identifica prin trasul apei la closet si sa zicem marca masini pe care o au , echipa de fotbal ptr care sunt gata sa verse sange (a lor sau a altora) si niste „valori” cam de rahat iar altii se identifica prin apel la memorie , continuitate adica discurs identitar „valorizant”.
In acest contest criza actuala nu face bine .. Liantul „europenismului” era „noi traim mai bine decat altii si vom trai si mai bine” adica am inlocuit Fiatu si Dacia (ma refer la greci) cu golfu si mertzanu da riscam sa ne pierdem casa mostenita de la parinti …Peste 10 ani de duce dracului si mertzanu …Ce mai ramane din…europenism ?!
Nu nu este vorba despre religie .. poa doar in alt sens .
A se observa ca se cam face mare caz de religie : catolici , ortodocsi, musulmani samd . Insa .. insa catolicii franceziu s-au paruit destul de bine cu catolicii germani nu? Mai bine decat catolicii italieni cu ortodocsii da?!
Adica mai de curand a aparut si „altcineva” care nu opereaza cu distinctii din astea subtile – spaniol, suedez, roman , ungur – ci cu cestii de bloc „crestini”. Asta in timp ce ne canta multiculturalism si nediscriminare insa desi se freaca de noi de milenii nu invata nimic despre noi ( de ex ca noi suntem marfa dracului si ca plavragelii fara rost i punem capat iute cu toporu, sabila sau Ziklonu’ ca in cultura noastra ce peste 1000 de ani dreptul se masoara in „fiul celei iape si sabia lu’ tatane-miu!” ). Si uite asa au bombardat crestini ca sa faca pe plac integristului Alija Izetbegovici.
Ca unii de prin Franta, Spania sau UK au tras niste concluzii gresite se prea poate … INSA atunci nu dorerau sa stie nimic despre riscul potential al reinvioeri conflictelor religioase !! (ha ! un plumifer de stnaga , fracez, exulta prin anii 90 ca ce bine ca se face brigada franco-germana care urma sa faca ordine in Balcani! Inca in Balcani era bine ..da plumiferul nu se intreba cum sa evite incurcaturile .. nu el exulta ca se va face ordine! Desi se pare ca les faubourgs et les cites au nevoie de mai mult de o brigada!!)
E mult de zis …
A da Si Siria este laica…
A da… cum stiu sa dicute „europenistii” nostri cei tampiti .
Unu zice ca islamistii sa le taie clitorisul (se numeste excizie si e practicata pe zeci de milioane de femei din tari islamice).
Obiceiul exciziei este destul de raspandit INSA in AFRICA!! Numai in Africa si nu numai la populatiile musulmane din Africa . Este un obicei premuslman – dovada sunt si unele mumii (asa cum si circumcizia se pare ca tot din Africa vine)
Insa vedeti voi …. despetul nost baga la gramada si pe turci , si pe sirieni si pe iranieni CARE nu practica excizia (cred ca si persanii sau tircii s-ar scandaliza )
@ Ghiță Bizonu’
Și tot nordul Africii era plin de state „laice”, ca și Siria. De asta mi s-a părut cam ciudată „primăvara arabă”. La fel de dubioasă ca și războiul din Irak. Au întors în timp toată zona. Singurul care are de câștigat e fundamentalismul religios islamic. Sunt tare curios ce se va întâmpla cu saudiții. Nici ei nu sunt departe.
Intr-un articol intitulat pompos Primele imagini de la uciderea celor doi frați teroriști, Stiri pe surse posteaza fotografia:
Si mai si scriu “stiripesurse” pe ea. Ca poate le-o fura cineva …
Doar ca internetul e plin de fotografia asta. Iata-o de exemplu la:
http://extremecentre.org/2012/06/28/mohamed-merah-photo-d%E2%80%99une-crevure-crevee/
Adica vorbim despre o treaba din 2012.
Si pentru ca probabil nu li s-a parut suficient pentru a se face de ras, si-au incheiat articolul cu fraza:
“Mai jos sunt imaginile captate în momentul în care armata franceză a început asaltul decisiv.”
Si au postat o inregistrare in care vedem nimic…..
Și atunci de ce le faci reclamă? Eu nici nu știam că există. 🙂
Am văzut pe HBO, filmul regizorului și scenaristului evreu Nae Caranfil, „Closer To The Moon”. Înainte de film, nici măcar nu știam că e evreu. Însă dacă te apuci să faci un film cretin cu un subiect și mai cretin, presupun că ai ceva de demonstrat.
Filmul este despre o bandă de idioți, toți foști ilegaliști de origine evreiască, care după epurarea făcută de Gheorghiu-Dej s-au trezit trecuți pe linie moartă și atunci s-au apucat să jefuiască Banca Națională. Nu e foarte clar de ce.
Nu știu de ce, dar îmi amintesc cumva de Leonte Tisminetski, Sașa Bârlădeanu, Saul Brucan, Valter Roman și Ana Pauker. Poate mai face Caranfil încă un film și despre ei. Însă m-aș mira pentru că între timp Bobby Păunescu a rămas fără sursa banilor (a plecat de la putere Al Băsescu) și parcă și de Monica Bârlădeanu s-a despărțit.
Eram tentat să scriu un articol întreg, dar m-am gândit că e păcat să închidem prea devreme tema „multiculturalismului” și ciocnirii „civilizațiilor”.
PS: Acum înțeleg de ce i se strepezesc dinții lui Vladimir Tismăneanu ori de câte ori îl întreabă cineva ce părere are de cartea lui Larry Watts.
Am văzut aici interviul cu Nae Caramfil pe tema asta. Nici el nu știa de ce au jefuit idioții din banda lui Leibovici (Ioanid) Banca Națională. Însă după cum spune și el, „fiind un film de ficțiune, am ocazia să avansez propria mea ipoteză”.
Nu prea se merita
Insa cu banda aia .. de ce? Pai de golani sadea ce erau!! Am citit un numar din dosarele istoriei .. gagii fusesera promovati f bine si incepusera sa creaza ca sunt mari scule pe bascula istoriri. In sedinte de partid au fost criticati, avertizati sa dea dovada de disciplina . Ete na . Pana la urma au fost exclusi din partid (PMR) si dati afara din servicii (ei si? Ce pe tatal meu nu l=au dat afara?! 6 luni de somaj … Nasul meu 2 ani a somat intretinut de nevasta. Un unchi data fara din armata . Dintr=o famelie de preteni – 4 ! un general, un colonel, un lt colonel si un sublocotenet. O preitenea de a mamei economista – adica studiio ASE si diploma in 43 a fots 2 ani mulgatoare ) Asa ca nu ma l;ua caaraci si cum erau persecutati ..
Ins aaia s=-ua gandit „bine” si au dat jaf ca la Chicago … Da mia ramane o intrebare – de unde aerme? Nu doar niste „amarate” de pistoale da si vreo 2 pistoale mitralera germane …Discriminati rau da pozitiv (alt cunoscut fots ofiter… tinut vreo 10 zile pana cand s-a gasit Pv de [preluare a pistolului de serviciu ..)
Da asta insa este tot aicea …civilizatia „superioara” fata de balcano-ortodocsistii valahi imputiti
@ Ghiță Bizonu’
Ai văzut filmul? Se pare că respectă destul de bine adevărul istoric.
Alexandru Ioanid (Leibovici) era colonel de Securitate și cumnatul celebrului Drăghici, fiind căsătorit cu sora (jucată în film de Monica Bărlădeanu) Marthei Cziko, soția ministrului de interne de atunci (Alexandru Drăghici).
PS: Alexandru Drăghici apare în cartea lui Larry Watts ca agent maghiar. De altfel după revoluție s-a și refugiat la Budapesta. Ungurii au refuzat extrădarea, atunci când România a cerut-o și a murit la Budapesta în 1993.
Nu . Mi-a fost destul marele jaf comunist
După atentatul de la Paris, Balcanii se revoltă! Un REGIZOR sârb ACUZĂ: Fraţii Kouachi au luptat în SIRIA, sub comanda generalilor americani şi cu sprijinul Franţei!
Autorul: Mihai Șomănescu î
Atentatul terorist de la Paris, acolo unde 12 persoane au murit în redacţia publicaţiei Charlie Hebdo a stârnit reacţii dintre cele mai diverse, dar totuşi două curente s-au desprins mai clar: cel reprezentat de cei care-şi asumă total mesajul celor de la Charlie Hebdo şi cei pentru care şi unii şi alţii sunt exponenţii extremismului.
Valul de simpatie pentru cei căzuţi sub gloanţele fanaticilor i-a făcut pe mulţi să-i proclame „martiri ai libertăţii”, adevărate victime nevinovate ale terorismului islamic. Iată însă că în Balcani, mai precis în Serbia, sunt oameni care văd lucrurile mult mai nuanţat. Unul din aceştia este regizorul Boris Malagurski. În vârstă de 26 de ani, Malagurski este unul din cei mai cunoscuţi documentarişti şi jurnalişti sârbi, acesta fiind premiat pentru filmul „Kosovo: Can you imagine” de mai multe ori.
Într-o postare pe facebook, regizorul a afirmat că tinerii care i-au ucis pe caricaturiştii de la Charlie Hebdo au luptat în Siria în trupele sprijinite de Occident împotriva lui Bashar al-Assad.
Acesta a afirmat că ţări ca Franţa sprijină terorişti exact ca şi cei doi fraţi Kouachi, care omoară oameni nevinovaţi în fiecare zi.
„Fraţii Kouachi, înainte de atacul asupra celor de la Charlie Hebdo, au luptat împotriva lui Bashar al-Assad în Siria, sub comanda generalilor americani şi cu sprijinul ţărilor occidentale, inclusiv Franţa. Luptătorii pentru libertatea de exprimare din mass-media îmi spun că nu am voie să vorbesc despre asta, pentru că avem voie să vorbim doar despre victime. În timp ce oamenii de lângă mine ştiu că sunt extrem de mişcat de acest asasinat, nimeni nu are voie să ignore tragedia care se întâmplă în afara Parisului. Datorită unor ţări ca Franţa, cetăţenii din Siria sunt ucişi de islamişti în fiecare zi. Eu sunt împotriva divizării pe criterii „esenţiale” şi „neesenţiale”! Toţi suntem oameni şi toate vieţile sunt preţioase. Opriţi politica imperialistă a ţărilor occidentale. Opriţi violenţa de orice fel. Să încercăm să valorificăm viaţa umană în mod egal şi vom fi mai aproape de o viaţă liniştită împreună”, a scris regizorul pe Facebook.
Depinde sub ce steag ucizi :
Dacă o faci pentru cine trebuie, mai eşti şi plătit pentru asta ! Dacă nu, nu !
Dar, dacă – DA ?!
Hayat Boumeddiene – 26 ani cautata complicitate la uciderea politistei si crimele de la bacania cusher . Nascuta in Franta , familie de 7 copii, orfana de mica, crescuta intyr-=uin orfelinat .. angajata casiera cu un venit (sub)modic. “Vede” lumina lu Allah, incepe sa se imbrace in .. ciador sau cum ii zice burca (din cap pana sub talpi fanta ptr ochi) asa ca expresie a revoltei (in Fr sunt unii revoltatai din principiu si hormoni) ajunge sa fie recrutata samd .
Scuze dar este ceva extrem de frantzuzesc aicea . Si Occidental . Si chiar catolic. Biografii din astea ma mai citit – in anii 70. Numa ca atunci “vedeau lumina” de la Mao, Trotki, Che samd . Si nu tipau Profetu ci Revolutia si vorbeau despre expropierea expropriatorilor si justitie revolutionara . Se nagajau in Actin Directe, Primea Linea, Segudun sau Brigatui Rosi,. Scuze am uitat RAF …
Ce are islamul ca religie cu ASTIA dom’le? Poa le are insa cu occidentu si Charlie stangistu din 68…
@ Ghiță Bizonu’
Și genul ăsta de „curente” ale anilor ’70 erau alimentate de „instituțiile” de informații implicate în „războiul rece”: KGB și frații, CIA și frații.
Bag mâna în foc că și acum e la fel. DST(acum DCRI), MOSSAD, CIA, MI6 sau FSB?
Pai draga „integristii” au fots – cu grija parinteasca- crescuti de CIA si RR
O lume nebuna, varianta 2015
O-lume-nebuna
SUA au decis sa aplice sanctiuni Coreei de Nord care ar fi atacat informatic compania SONY pentru a o impiedica sa distribuie un film in care este vorba despre un complot privind asasinarea liderului nord-coreean. Phenianul este vinovatul perfect in acest caz desi dovezile impotriva sa nu au fost niciodata expuse. Deloc intamplator, represaliile americane vin in momentul in care Kim Jong-Un a lansat un apel pentru ameliorarea relatiilor cu Coreea de Sud.
Circa 5.000 de maghiari au demonstrat, iarasi, impotriva premierului Orban, reprosandu-i apropierea de Rusia, probleme administrative si educationale. Totusi, numarul manifestantilor a scazut serios, de la 100.000 acum cateva saptamani. Acum, sper sa nu fie cineva care sa creada ca manifestatiile sunt initiate de unguri, de capul lor. Interesant este ca, la fel ca in cazul manifestatiilor din Bulgaria care protestau fata de constructia South Stream, manifestantii de la Budapesta sunt nemultumiti de o initiativa menita sa ajute Ungaria din punct de vedere energetic. South Stream ar fi adus gaze in Bulgaria direct din Rusia, fara tranzitul Ucrainei si Romaniei, dar bulgarii au protestat. Ungaria s-a imprumutat de la Rusia pentru a extinde capacitatile centralelor sale nucleare dar populatia protesteaza. Cand protestezi impotriva propriilor tale interese, ceva nu este in regula.
Turcia devine tot mai islamica, sau asa ne este prezentata. Ultimul scandal international este creat de declaratiile imprudente ale ministrulkui sanatatii care ar fi spus ca “Mamele nu trebuie sa se concentreze pe alta cariera decat maternitatea. Cresterea de noi generatii trebuie sa fie in centrul preocuparilor lor”. Imediat “societatea civila” l-a taxat pe ministru, mai ales ca, anul trecut, presedintele Erdogan facea niste afirmatii similare: egalitatea dintre femeie si barbat este contra naturii iar islamul stabileste clar care e rolul femeii: de a face si a creste copii. Turcia a incheiat, recent, un contract major de furnizare a gazelor naturale cu Rusia iar in Orient poarta o politica independenta, care, uneori, nu se aliniaza intereselor americane.
Cateva mii de ucraineni, reprezentanti ai partidelor de extrema dreapta Svoboda si Pravâi Sektor dar si membri ai regimentului Azov, au demonstrat, de Anul Nou, in Kiev, cu torte, in memoria liderului nationalist Stepan Bandera. Bandera este un personaj controversat: ucrainenii il considera erou, in vreme ce rusii il considera criminal de razboi din cauza colaborarii cu Germania Nazista. Un lucru este clar: Bandera a colaborat cu nazistii, a primit bani si arme pentru a organiza actiuni subversive impotriva URSS iar nationalistii aflati sub conducerea sa au asasinat circa 100.000 de civili de etnie poloneza.
Imaginati-va ca vreo cateva mii de romani ies pe strada sa-l omagieze pe Ion Antonescu. Care credeti ca ar fi reactia Israelului si a SUA?
Autor: Razvan Bibire
Mi se pare cea mai indicată atitudine :
Salaheddine Mezouar, Ministrul de externe marocan
“Delegaţia marocană a transmis condoleanţele sincere ale Regatului Marocului, dar nu a luat parte la marşul organizat la Paris, din cauza unor caricaturi blasfematorii cu profetul Mahomed.”
Deşi îşi anunţase prezenţa la Marşul Solidarităţii din Paris, ministrul de Externe marocan a decis, în ultima clipă, să nu participe, din cauza unor caricaturi blasfematorii cu profetul Mahomed.
În schimb asta mi se pare de un cinism şi de o obrăznicie fără margini !
Mişteaux de papă lapte din kibutz :
absolut vomitos. Abominabil.
http://www.evz.ro/o-revista-catolica-si-un-site-evreiesc-au-publicat-caricaturi-din-charlie-hebdo.html
Porthos,
Ideea de a interzice islamul ca religie e ridicola. Libertatea religioasa e de un milion de ori mai buna decat ingradirea ei, dupa cum demonstreaza razboaiele religioase de care era plina Europa la un moment dat. Nebuni care omoara in numele unor idei se gasesc si se vor gasi. Hai sa ne amintim de Anders Breivik care a omorat 77 norvegieni si ranit cateva sute in numele … razboiului IMPOTRIVA islamului:
http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Norway_attacks
Orice fundamentalist religios, si prin asta inteleg unul care chiar crede ca religia lui o sa-i dea nu stiu ce recompensa dupa moarte pe care ceilalti de alte religii sau fara vreo religie nu ar avea-o e bolnav de una din multele si neintelesele boli ale complicatului creier uman ! Deasemeni unul care chiar crede ca exista religii rele si religii bune, si ajunge sa creada ca el e in liga celor buni si altii in liga celor rai sau viceversa e iarasi nebun (asta e cuvantul spus asa, pe sleau), nu de legat, dar de evitat ! Deranjati mintal au fost si vor mai fi, bolile asta se trateaza (daca se trateaza) la psiholog sau la psihiatru, nu printr-o lege restrictiva. Unii se nasc asa, dar cei mai multi o iau razna pe parcurs. O educatie bazata pe prezentarea religiei intr-un context global ar trebui sa ajute, un interes mai mare al oamenilor de stiinta si al medicilor in studiul functionarii creierului iarasi ar trebui sa ajute. Eu unul am incredere mai mare in solutii dintr-astea. Interzicerea islamului ar ajuta cam tot atata cat ar ajuta pe un bolnav de tuberculoza sa tina cu strictete postul Pastelui.
@ Radu
Ai perfectă dreptate. Am „rezolvat” întrebarea asta în discuția cu Ghiță. Poate că ar fi trebuit să postez deja un update pentru a nu fi mai clar pentru cei ce s-au întors mai târziu din vacanță. 🙂
Deci nu Islamul (ca religie) este problema, ci fundamentalismul religios. Rămâne însă problema statelor de tipul Iranului, care ridică fundamentalismul religios la rangul de politică de stat, negând implicit actuala „Ordine Mondială” bazată pe principiile rezultate din pacea Westfalică (state suverane ce interacționează). Practic orice stat ce declară Sharia ca lege supremă, de natură divină, neagă legitimitatea oricărui stat non-Islamic (de fapt mai rău decât atât, dar nu intru acum în detalii).
Nu cred ce spui tu, ar trebui sa vii cu dovezi. Arabia Saudita am impresia ca e oficial mai fundamentalista decat Iranul, iar Israelul din cate stiu eu e tot un stat fundamentalist cel putin in sensul ca imigrarea e in primul rand pe criterii religioase.
Fundamentalismul religios (de orice fel) este in primul rand o expresie a ignorantei. Poti sa declari ilegala ignoranta ? In al doilea rand o expresie a oportunismului unor lideri care altfel si-ar pierde influenta. Poate oportunismul sa fie ilegal ? Si in al treilea rand o expresie a unui numar redus de exaltati care sunt bolnavi, atata doar ca din pacate antidepresantele si antihalucinantele nu au efect in cazul lor. Daca ar exista un test simplu, un indicator care sa treaca din albastru in rosu de cate ori e unul „coucou” si niciodata altfel, ar fi tare bine. Din pacate bolile mintale sunt mult mai complexe decat o reactie acid-baza.
Mai rafineaza=ti sustinerie.
nu de alta dar actuala “Ordine Mondială” nu prea le mai are a face cu principiile westfaliene … (cata si matale Good bye Westphalia ) isna cam propaga fundamentalismu. Ca daca te pastrai in cadrul westfalian Sadam mai era la Bagdad si intergristii erau torturati in puscarii …. Moammer era la Tripoli (cam stresat) si Arabia Saudiota nu bombarda .. integristi!
Lucrurile sunt mai altefle decat cum se crede prin targu asta provincial
„… actuala “Ordine Mondială” bazată pe principiile rezultate din pacea Westfalică (state suverane ce interacționează).”
😆 😛
Jupân Obama spune că introduce „Consumer Privacy Bill Of Rights”. Pun pariu că va supra-reglementa companiile de tipul lui Google, Facebook, Apple, Microsoft (cărora le dăm de BUNĂVOIE unele date personale) și va evita cu grație problema preluării cu FORȚA a tuturor datelor personale de către STAT. De obicei prin furt, atunci când nu o fac cu legea în mână.
PS: Știe cineva dacă legea cyber-securității (Big Brother 2) a fost promulgată de Klaus Iohannis?
@ Radu
Arabia Saudită (ca și verișorii lor din Emiratele Arabe) sunt monarhii (absolute). Liderul suprem este regele și familia regală, spre deosebire de Iran, unde liderul absolut este unul religios (Ayatolahul).
E adevărat că în 1992, prin decret regal, regele a acceptat să respecte Sharia, iar Coranul și Sunna țin loc de Constituție. Însă saudiții respectă și recunosc statele non-Islamice, spre deosebire de Iran.
Practic, familia regală saudită, pentru a evita soarta soarta șahului Iranului, a decis să respecte/păstreze tradiția musulmană în relațiile interne. Dar a rămas principalul partener și aliat al democrațiilor vestice în regiune, neaplicând Sharia și în relațiile internaționale.
Problema lor (ca și a fostului șah Reza Pahlavi) este să modernizeze țara, acceptând reforme, dar nu prea repede, ca să nu riște o revoluție. Dacă o democratizează/modernizează prea repede, se pot trezi cu o revoluție Islamică ca în Iran. Dacă o fac prea lent, vor fi considerați anacronici și sfârșesc tot cu o revoluție.
Din punct de vedere internațional, respectă ordina westfaliană (încălcând cumva Sharia), pentru a-și asigura suportul SUA și UE și recunoașterea ca stat suveran. Aici e marea diferență față de Iran, unde Ayatolahul refuză să recunoască statele non-Islamice, ca fiind ilegitime din punct de vedere al Shariei.
E greu de spus cât stabil e un astfel de sistem, unde una spui în intern și alta faci în plan internațional. E de văzut ce se va întâmpla cu ei în contextul prăbușirii prețului petrolului. E foarte posibil ca așteptata scădere a nivelului de trai să ducă la tensiuni sociale și poate revoluție.
UPDATE: Însă și mai ciudată este poziția Iranului: deși contestă sistemul westfalian al statelor suverane, pe care le consideră ca fiind ilegitime, își pretinde totuși protecția acestui sistem în cadrul relațiilor internaționale. Până la urmă Islamul, fie el de tip sunnit (Arabia Saudită, Emiratele Arabe) sau șiit (Iranul) suferă de un fel de schizofrenie. Practic Sharia și sistemul statelor suverane (westfalian) nu pot coexista din punct de vedere logic.
@ Ghiță Bizonu’
E adevărat că Gigi Bush și chiar și Obama au cam călcat principiile dreptului internațional. Dar măcar în teorie s-au prefăcut că le respectă. Grav este atunci când apare un jucător nou, cum era Franța lui Napoleon sau Germania lui Bismark și strică echilibrul de putere existent.
Pare că din această perspectivă Rusia lui Putin (și mai puțin China) este principalul pericol. Și cred că de asta se întâmplă povestea cu scăderea prețului petrolului. Iar Arabia Saudită trebuie să fi acceptat riscurile pentru a-i ajuta pe vestici (SUA/UE).
China arată tot mai mult ca SUA și UE. Chiar și „totalitarismul” lor este discutabil. În fond nu este obligatoriu să ai pluri-partitism ca să ai democrație.
Aș zice chiar că modelul chinez (democrație + meritocrație) e mai eficient decât democrația totalitară din SUA sau UE. Noi ne alegem democratic liderii, după care ei fac aproximativ ce vor mușchii lor. 5-10 ani se comportă mai rău decât cel mai absolut monarh, cel mai bun exemplu fiind Băsescu.
Sub aia 2 s-au dus dracului principiile … ma rog prostovanii credeau intr=un begin a lu New American Centurry si au terminat cu un bailout de triliarde.
Insa ei si cabinetele lor sunt buni de spanzurat – plus adtia Clinton .. Multa des cantataul tribonel de la Nuremberg a zis ca nu exista actiuni preventive ci numa agresiuni …
Si restu … Sunt uni care contesta pluripartidismul SUA .. cica este un singur partid – ceva cam ca vangheliotii vs Dancu si Rus, sau LOrban contra nu mai stiu carui liberal …
Da daca u ai pluiripartidism s-ar putea sa fi pus pe o anume lista si sa ti se dea cu bomba in cap (minus daca esti sarac si primitiv. Ca nu mai stiu ce regatzel de prin Pacific insrep Australia .. Monarhu a i9ncercat ceva cu partidismu , nu mergea nici ca naiba. Asa ca a modificat : fara partide! Fuecare sat trimite un batran la adunare . si regisorul se lauda ca „parlamentul” lui este singurul din lume in care alegatorul local .. conteaza!! Ma rog ramane banuiala ca delegatu care dezamageste satul se tranSforma in tocana …Zona era cam cu canibali la 1850)
SI MODELU CHINEZESC NU ESTE DEMOCRATIC. Dintai zeii, apoi conducatorii, apoi stramosii, apoai familia si la urma tu …
@ Ghiță Bizonu’
„SI MODELU CHINEZESC NU ESTE DEMOCRATIC. Dintai zeii, apoi conducatorii, apoi stramosii, apoai familia si la urma tu …” – tu vorbești din punct de vedere filozofic și cultural.
Eu vorbeam din punct de vedere al puterii politice. Nivelele inferioare ale Partidului sunt alese democratic, după care în interiorul Partidului Unic, promovarea se face (teoretic) după merite. După părerea mea aici e punctul slab al sistemului. Cel mai talentat la jocuri de culise este cel ce controlează Sistemul. Iar schimbarea e mult mai greu de făcut. Te alegi cu un fel de monarh machiavelic. Iar dacă ne uităm la Coreea de Nord, putem vorbi chiar de o dinastie de clovni.
PS: Asta nu înseamnă că nu sunt de acord cu tine. Încercam doar să nuanțez ceea ce spuneam în comentariul precedent (modelul chinez = democrație + meritocrație)
Acțiunile președintelui Rusiei, Vladimir Putin, în contextul prăbușirii prețului petrolului și după introducerea sancțiunilor economice din partea Vestului, par să contureze o nouă ordine mondială care contravine intereselor SUA.
„Dacă scăderea prețurilor pentru produsele energetice are loc în mod deliberat, aceasta îi afectează deopotrivă și pe cei care introduc aceste limitări. Problemele vor apărea și vor crește, agravând situația nu numai pentru Rusia, dar și pentru partenerii noștri”, a declarat șeful statului rus, Vladimir Putin.
În acest moment, este greu să-ți dai seama ce țară va suferi cel mai mult din cauza scăderii prețurilor petrolului, scrie Zero Hedge. Până în prezent, cele mai grele lovituri le-au primit Rusia, Iranul și Venezuela, dar probabil că efectele negative nu se vor opri aici.
În acest context, administrația Obama ar trebui să fie îngrijorată de efectele colaterale ale ieftinirii petrolului, care vor lua forma creșterii șomajului, volatilității pieței, precum și înrăutățirii bilanțurilor băncilor. În scenariul negativ, toată această situație la nivel bancar se poate transforma într-o nouă criză financiară.
Potrivit unor rapoarte ale Federal Reserve Bank din Dallas, aproximativ 250.000 de angajați din opt state din SUA ar putea fi concediați în 2015 dacă prețul țițeiului nu va crește. Peste 50% dintre aceste concedieri vor avea loc în Texas, statul aflat în fruntea producției americane de petrol.
CNN Money scrie deja că „Texasul se află în pericol de recesiune”. Iar Wall Street Journal a titrat că „Texas ar putea ajunge la o reesiune bazată pe prețul petrolului, citând un economist JP Morgan.
Altfel spus, dacă scăderea prețurilor petrolului va continua, SUA vor fi lovite de șomaj, de scăderea activității economiei și posibil de recesiune. Iar efectele nu se vor limita la SUA.
Cu toate acestea, Departamentul american de Comerț a reluat exporturile de petrol, aprobând cererile de vânzare a petrolului procesat peste hotare. Obama a luat această decizie fiind conștient de faptul că aceasta va crea o presiune în plus asupra ofertei de țiței și, implicit, pe scăderea prețurilor. În fapt, se pare că această decizie a lui Barack Obama urmărește un nou atac asimetric asupra economiei Rusiei, în condițiile în care Vladimir Putin a devenit dușmanul numărul 1 al Statelor Unite.
De ce este văzut Putin drept dușmanul public nr.1 al americanilor? Pentru că încearcă să le împiedice toate planurile economice și geo-politice. Putin a distrus obiectivele strategice americane din Siria, Iran și Ucraina. Apoi, Putin și-a consolidat o serie de coaliții și alianțe: BRICS, Uniunea Economică Eurasiatică și Organizația pentru Cooperare din Shanghai – toate acestea reprezentând o provocare pentru SUA, dar și o alternativă viabilă pentru instituțiile financiare internaționale precum FMI și Banca Mondială.
Altfel spus, Putin blochează intrarea SUA în Asia, întărind coalițiile anti-Washington, sabotând obiectivele americane de politică externă în Orientul Mijlociu, creând instituții rivale FMI și Băncii Mondiale, semnând contracte uriașe de energie cu aliații critici ai SUA, întărindu-și influența în piața unică a Uniunii Economice Eurasiatice și atacând fundația structurală pe care se sprijină imperiul american, dolarul.
@ Radu Humor
Mă întreb dacă știe cineva (inclusiv el) de ce face ce face. În termeni populari, ce face el se numește a face pipi cu vântul în față. Sigur că se poate face, dar nu e chiar cea mai inteligentă idee.
La cum arată prețul petrolului, și-a udat deja pantofii, șosetele și aproape complet pantalonii. Până la sfârșitul anului o să facă duș complet. Asta dacă nu moare înecat.
Îi urăm spor la lucru? Și lui și postacilor care-i fac reclamă degeaba.
Acelaşi lucru, inteligent observat de tine, este valabil şi-n sens invers . 😉
Trebuie doar să priveşti şi spre pantalonii celorlalţi ! ( culmea e că şi Merkel poartă doar pantaloni 😉 )
Ceea ce un pudic(el?) ca tine nu prea are curajul să facă 😆
Până şa urmă toată măreţia acelui miting uriaş , prilejuit de moartea unor angajaţi ai hebdomadarului francez, ceilalţi nefiind jeliţi prea tare, ca orice victime colaterale, se dovedeşte a fi de paradă !
“, prin arătarea unei caricaturi şarliste, care chiar aşa se exprima !
Făcută pentru a marca o victorie asupra unor învinşi, mai înainte de soartă, decât de luisdefunescile forţe de represiune franceze, înarmate până-n dinţi, dar comic de ridicole pe călcâie, care s-au dovedit a fi cele mai multe, a lui …Achile !
A încerca să mai justifici aceste imagini de comici vestiţi ai…tăpşanului, înverzit şi înclinat la nici 45 grade, cum cu ironie măsura cineva, denotă o încrâncenare a unor oameni lipsiţi de cel mai elementar simţ al umorului ! Dar şi un nemăsurat şi naiv gest de pietate în faţa mulţimilor conduse de elitele EU într-un marş ce demonstra forţa lor şi eventual regretul pentru moartea a câtorva dintre cei trecuţi în nefiinţă ( mă întreb cam unde ar trebui să fie acum sufletele vajnicilor caricaturişti fără nici un Dumnezeu ?). Că atunci când îţi permiţi să blasfemiezi în asemenea hal toate lucrurile sfinte, acceptând conştient chiar riscul suprem, se vede că Iisus Christos, Mahomed, Budha, subiectele lor preferate de batjocură grosieră n-au reuşit să-i convingă, singurul lor dumnezeu, la care s-au închinat până în ultima lor clipă de viaţă a fost… BANUL !
Doar cu ceva timp în urmă, 5,6,7 ianuarie, în Nigeria erau omorâţi în masă peste 2000 de oameni, cu ceva timp în urmă 138 de copiii dintr-o şcoală din Pakistan, tot cu puţin timp în urmă intr-un adevărat genocid ce a avut loc ( şi încă mai are, din păcate !) în Gaza au fost măcelăriţi peste 2700 de oameni, inclusiv, (atenţie !) 18 ziarşti, fără ca nimeni să se impacienteze
Unde erau atunci Merkel, Hollande şi ceilalţi corifei politici ai momentului ?
Se temeau că pentru asemenea amărâţi ucişi din motive categoric mai neînsemnate, cu siguranţă majoritatea dintre ei, câteva mii, căzând victime colaterale, nu ca aici, vreo 10 nevinovaţi , elitele credeau că nu vor putea scoate mulţimile în stradă ?!
Sau poate se temeau că s-ar putea observa astfel, oarecum accidental şi cine se fac vinovaţi de miile de morţi ?!
Pentru că dacă la Paris era clar cine sunt vinovaţii pentru cei 17 , dincolo, pentru cele câteva mii, încă nimeni n-a îndrăznit să arate cu degetul spre ucigaşii din umbră ! Care, întâmplător puteau să se afle chiar în fruntea manifestaţiei, care poate că şi din această cauză n-a mai avut loc 🙄
Sau poate că ar fi fost depistaţi tocmai prin lipsa lor !
E drept că Obama şi Putin n-au fost nici la manifestaţia în cauză !
P.S.
Un alt comic vestit ( în devenire) al ecranului, încearcă să se scuze pentru expresia “Islamul e un căcat !
Şi el, în neghiobia lui , crede că şi în acest caraghios fel, îşi apără eroii în cauză !!!
Niciodată chestia cu ” Mare e grădina lui Dumnezeu…” nu găseşte o ilustrare mai adecvată !
Acuma întrebarea este cum a intrat unul ca RB ?! 😉
Că de sărit gardul nu-l văd în stare, iar ca să-şi treacă printre uluce capul de mărimea uşor observabilă, nici atât !
Cum destabilizează politrucii economia: prețul real al petrolului de la 1861 încoace
Publicat pe Jan 14, 2015 în E doar un început?, Recomandăm să citiţi
gas pumpsDeși s-a prăbușit în a doua parte a anului, prețul petrolului rămâne ridicat din perspectivă istorică. Pe graficul întocmit de J. P. Morgan se vede clar cum creșterile fulminante ale prețului tind să fie de scurtă durată, precum toate scumpirile speculative sau influențate de politică, în vreme ce momentele de sobrietate (bear markets) se aștern pe perioade mai lungi.
Pretul-petrolului
Explicația? Jocul cererii și al ofertei. Pe de o parte, scumpirea consistentă a petrolului îi incită pe consumatori să caute alternative, iar pe producători să investească masiv în extinderea producției, ceea ce determină ulterior (dar mai lent) un proces de ieftinire. Pe de altă parte, bulele speculative sunt rezultatul unor factori prin definiție conjuncturali. De exemplu, criza petrolului din anii ’70 este determinată politic (prin restrângerea producției de către OPEC în contextul războiului arabo-israelian) și susținută de tiparnița de bani a țărilor dezvoltate, în încercarea disperată de a masca prin inflație consecințele rarității resurselor energetice. Falimentul politicii keynesiene, dovedit prin explozia inflației, a trebuit reparat prin stabilizarea monetară, creșterea dobânzilor și, evident, criza datoriilor – adică a datornicilor! – în anii ’80. Scumpirea din anii 2000 au aceeași dublă cauză: războaiele din Orientul Mijlociu și expansiunea monetară (boom-ul) declanșată la început în SUA, ulterior în toată lumea.
Morala? Politrucii destabilizează economia. Datorită lor avem războaie. Datorită războaielor cresc nevoile bugetare și implicit tentația de a tipări bani. Distorsiunile prețurilor relative care rezultă induc o anumită alocare a investițiilor – exemplul zăcămintelor de șist din ultimii ani – care nu este neapărat eficientă pe termen lung, dar care la rândul ei generează alte euforii și iluzii. Per total, avem multe vieți și mulți bani risipiți. Și istoria se repetă.
UPDATE
Dacă s-a oprit tiparnița americană, cine va mai urca bursa pân’la cer? Tiparnița europeană?!
OIL-QE
Caricatura de primă pagină a ediţiei de azi a hebdomagarului este şi mai obraznică şi impertinentă, căutând să provoace din nou, cu orice preţ !

Dovadă că ceea ce s-a întâmplat, a fost căutat cu înverşunare până când şi-au atins scopul :
Câteva vieţi în schimbul schimonosirii criminale a milioane de vieţi prin trecerea la instaurarea statului poliţienesc unde cetăţeanul este la fel de repectat ca şi orice animal :
Controlat, supravegheat, hrănit cu porţia şi eliminat când consideră întunecaţii ăştia de-şi zic iluminaţi, că a venit vremea. Se pare că cea de pe urmă
Dacă până acum Profetul era înfăţişat în desenele acestor descreieraţi purtând pe cap un turban ce avea forma perfectă a unui…cur, de data aceasta, imaginaţia bolnavă a acestor artişti ( în atragerea de bani 😉 ) a găsit că este mai nimerit să reproducă artistic un complet organ genital masculin, care “împodobeşte” capul Profetului .
Însoţit de rânjetele diabolice de satisfacţie ale unor inconştienţi, care nu sunt opriţi de nimeni, sau măcar atenţionaţi că ceea ce fac ei este o blasfemie, ce potrivit unor legi milenare, nu poate rămâne fără urmări din cele mai grave . Şi nu doar pentru descreieraţii ăştia, ci chiar pentru întreaga omenire !
Un nou episod al cunoscutei metode “divide et impera!”, aplicat la scară planetară, de această dată, în care sunt asmuţite unele asupra altora, principalele religii ale Lumii, de către o mână de smintiţi ce se vor stăpâni absoluţi a ei !
P.S.
O altă mostră de nebunie creată şi răspândită de aceleaşi minţi bolnave :
Pentru cine crede ca nu are toate raspunsurile, un articol interesant despre cauza scaderii pretului la petrol:
http://www.vox.com/2014/12/16/7401705/oil-prices-falling
Mi se pare foarte interesant graficul care apare acolo:
Intrebarea care ar trebui pusa e nu de ce scade pretul pentru ca vad ca de-abia incepe sa se alinieze cu valoarea istorica a pretului petrolului, ci de ce a fost atat de mare intre 2008 si 2014 ? Arabia Saudita nu a vrut sa scada productia tocmai ca sa-si faca competitorii, inclusiv din SUA si Canada sa sangereze, asta ar fi ideea articolului. Si s-a pregatit din vreme de razboi, a acumulat o rezerva de 750 miliarde $. Cam ce facea Rockefeller, nu-i asa Porthos ? Vinzi ieftin pana iti sufoci competitorii sau ii obligi sa-ti cedeze o bucata si mai importanta din piata de export.
In tot cazul, nu trebuie sa uitam ca Rusia e producatorul cel mai mare de petrol, Arabia Saudita ocupa locul doi. Daca Rusia vrea sa-si micsoreze productia poate sa o faca oricand, pretul petrolului … poate va creste, poate nu. Lectia Daca nu va creste va fi o problema dubla pentru Rusia care nu va pierde doar bani ci si procente din piata de export la petrol. Si procentele astea sunt pe termen lung, deci foarte valoroase. Arabia Saudita a incercat ideea micsorarii productiei in 1980 si a dat-o in bara:
http://www.reuters.com/article/2014/10/14/us-saudi-oil-policy-analysis-idUSKCN0I229320141014
banuiesc ca de asta nu se inghesuie acum sa o faca din nou si nici Rusia nu are curajul.
@ Radu
Interesant articolul și comentariul. Eu mai găsisem o posibilă explicație într-un alt articol: reglementările absurde.
Reiau aici comentariul:
„V-ați întrebat de ce s-a prăbușit prețul petrolului? Ceea ce aproape că a dărâmat economia Rusiei?
Un articol interesant din AUGUST: “Here Comes Cheaper Oil: Why Prices Are Set to Fall“. E incredibil ce efect pot avea “REGLEMENTĂRILE”, ce împiedicau explorările/exploatările în anumite zone:
“Somehow, falling demand and rising supplies have failed to reduce oil prices. In fact, this is the longest period ever that gasoline prices have remained above $3.00 per gallon despite the weak economy. Turns out the U.S. government’s moratorium on drilling for oil where it’s cheap and plentiful has created scarcity of low cost fuel.
The U.S. is projected to surpass Saudi Arabia in production due to fracking. But despite its abundance, oil obtained from fracking is not the answer to lower prices because it’s so expensive to produce – $70 to $90 per barrel. This is over 3x the cost of oil derived from areas currently off-limits to drilling – many billions of barrels lie accessible on Federal lands in the ANWR and in shallow water on the outer continental shelf as well as in the Eastern Gulf of Mexico.
Turns out that Democrats from Atlantic coast states like Virginia, rich with offshore oil deposits, are under political pressure as we near midterm elections. It was Governor Terry McAuliffe, along with the state’s two Democrat Senators that pushed the state department to allow exploration off Virginia’s coast.I say this while acknowledging that Republican George H.W. Bush first imposed the moratorium on drilling in the OCS (proving that bad policy is not restricted to one party). The fact remains that political forces are driving both parties to move towards liberalizing oil development right now and if the Republicans take the Senate in November, the move toward liberalization will accelerate.
In December 2013 Mexican President Enrique Pena Nieto enacted constitutional reforms to end state-owned Petroleós Mexicanos’ (PEMEX) 75-year monopoly over oil. He then signed legislation on August 11, 2014 opening Mexico’s oil, gas and electricity industries to private and foreign companies. Pena has announced that the process of awarding contracts would be expedited.
Serving as a big penny bank for the Mexican government has drained PEMEX of money, leaving it unable to develop the necessary technology to access huge untapped oil resources right under its feet.
Mexico has an estimated 60 billion untapped onshore and deep-water barrels of crude oil. With huge shale production potential on the border of Texas as well, this policy shift could produce a bonanza of cheap oil in the Americas.
So there you have it: the framework for what I call Political Peak Oil is changing quickly. I predict oil prices will hit $90 by Christmas barring any geopolitical crisis and a reversal of policy.”
Arabia Saudita a incercat ideea micsorarii productiei in 1980 si a dat-o in bara .
A dat-o-n bara cu largul , neprecupetitul si nepretuitul concurs al URSS care a inceput sa vanda cantitati mari de petrol pe piata internationala (pana atunci URSS era putin prezent pe piata internationala .. Livra ceva prin intermediul unor pretenari gen Occidental Petroleum … inchidea ochii l;a manarille unui interpus stramtorat – CUBA . In rest livra (sustinea) RPB, RSC, RPP, RDG livrand petrol contra marfuri – de o calitate cam indoielnica e plangea MS Gorby dar ptr CAER care era o alta piata mai „specifica”)
Si ar mai ceva de zis : Arabia Saudita cam face ce zice SUA . Iar SUA au nspe enterese greu de satisfacut concomitent ( de ex in S sunt puturi care scot petrol prin pompare. Adica se inchid la un pret prea scazut . Din cand in cadn terebe sa le dai si astora un ban macat ca sa pastreze puturile functionale .. ca in caz de necesitate astia in 10-14 zile produc in draci si pot salva situatia) Sau politica SUA din Golf se bazeaza si pe pretul petrolului – un pret scazut da la gioale si Iracului si Iranului da si Arabiei Saudite. Asa ca sacriciul saudiot trebe ras[platit cumva – restrnagand accesul pe piata ori a Iranului ori a Iracului adica crescand pretul pretrolului sa se refaca sauditii ..
Asa ca trebe permanet sa se intervina politic. SI este bine ca lumea sa fie ametita cu articole care sa omita de ex ca in anii 80 inundatia de [petrol sovietic a dat la gioale OPEC ului ..
Eminescu samizdat
de Corneliu Vlad
In fata Romaniei se ridica doua mari amenintari ce vin dinafara: “curentul de cotropire politica din partea slavilor” si “altul, de cotropire economica, vine despre Apus”. Ma grabesc sa precizez ca judecata nu este a unui autor contemporan, despre situatia de azi a Romaniei in lume. Dramatica stare de fapt a statului roman este dezbatuta in articolele unui “prim redactor” de gazeta bucuresteana care aparea acum vreo suta si cincizeci de ani. Ziarul era “Timpul”, gazetarul Mihai Eminescu, iar sumbra constatare o facea pe marginea situatiei critice in care se afla tara in preajma razboiului de la 1877-1878. Si, din nou, ma grabesc sa intreb: nu sunt oare indreptatiti feluriti mai mari ai zilei sa se teama si acum de cuvantul lui Eminescu, nu este intradevar, Eminescu un autor incomod, ba chiar subversiv?
Inca din clipa aparitiei sale ca stat independent, Romania a fost pusa in situatia de a face fata unei alegeri de tip Scila si Caribda. Cand Eminescu scria despre aceasta dilema existentiala sau geopolitica (i-am zice daca termenul geopolitica n-ar fi aparut la zece ani dupa disparitia din viata pamanteana a Poetului), statul roman nu avea mai mult de cateva zeci de ani de existenta independenta. Asupra istoriei moderne a Romania staruie, incapatanata, (pleonasm premeditat) dilema unei optiuni intre cele doua rele descrise de Eminescu: “cotropirile” din Est si cele din Vest. Asupra careia ne indeamna sa reflectam, in cartea “Eminescu. Securitatea si siguranta nationala a Romaniei”, publicata in 2014, unul dintre cei mai interesanti eminescologi ai nostri, un exeget pe cat de temeinic, pe atat de incitant: George Ene.
Prin cartea sa din 2014, George Ene poate fi linistit: s-a consacrat definitiv ca autor de – ceea ce eu nu contenesc sa numesc – samizdaturi ale democratiei. Iar cartea lui si-a luat si ea locul cuvenit in biblioteca, din ce in ce mai voluminoasa, a samizdaturilor democratiei. Adica a cartilor care pot aparea, se pot vinde, se poate scrie oricat si orice si oricum despre ele. Dar carti care nu stiu cum se face ca au parte de o soarta foarte, mult prea tihnita: sunt lasate sa supravietuiasca intr-o uitare cvasiabsoluta. Nimic despre ele – nici de bine, nici de rau.
Drept care, sa revenim la optiunea intre cele doua tipuri de “cotropire” – politica si economica – denuntate de Eminescu si readuse noua in atentie de autorul George Ene. Romania isi poate face loc in lume si poate iesi dintr-o asemenea dilema doar prin doua variante: neutralitate sau alianta cu una dintre parti. Eminescu, observa autorul cartii, nu prea are incredere in aliantele militare, caci dupa cum a tot aratat viata, “marii parteneri” nu-si respecta intotdeauna si intocmai obligatiile, ci isi urmaresc mai degraba propriile interese, care pot merge inclusiv pana la pactizarea – conjuncturala – cu fostii inamici.
Preferabila ar fi, de aceea, pentru un stat ca Romania o politica de neutralitate, de pastrare a unui echilibru echidistant intre marile puteri ale caror interese se confruntau inclusiv pe o miza ca Romania. “Situatia noastra esceptionala ne invata ca una din conditiile, de nu ale existentei, dar ale pacii si dezvoltarii noastre linistite, e ca sa traim in pace cu amandoi vecinii (din Vest si din Est – n.n.) si sa lasam ca echilibrul intre puterile lor sa fie garantia neutralitatii noastre. E insa asupra oricarei indoieli ca, aratand prea mare inclinatiune pentru o parte indispunem pe cealalta, ceea ce e cel putin foarte imprudent, pe langa aceea ca e cu totul nefolositor”.
Iesirea din clestele de foc al puterilor imperiale in confruntare ar fi, asadar, o politica de neutralitate, insotita de prudenta, de evaluarea riscurilor si de evitare a practicii faptului implinit. Si, deloc in ultimul rand, tara trebuie sa fie cat mai bine pregatita pentru a putea face fata pericolelor ce pot veni dinafara ei. “O conflagratiune generala ameninta pacea Europei, ne ameninta pe noi, batand la portile noastre; sub cenusa Tratatului la Berlin focul arde mai rau decat oricand si, fata de aceasta stare de lucruri, noi stam cu finantele ruinate, fara administratie, c-un guvern discreditat inlauntru si-n afara, razimat pe voturile functionarilor si rudelor lor”. Nu putem inca sti daca previziunea aceasta a lui Eminescu se aplica si Romaniei de azi, dar este mai mult decat deajuns ca ea a fost deja confirmata, in urma cu o suta de ani, de primul razboi mondial.
@ intrusul
Cred că ceea ce era valabil pe vremea lui Eminescu, din punct de vedere geopolitic, nu mai e adevărat (decât parțial) acum.
„Cotropirea economică dinspre Apus” e un termen atât de discutabil, încât luat ca atare nu prea are niciun sens. Dacă vreți putem discuta pe câteva cazuri concrete: Romtelecom, BCR, Petrom, etc.
Ştii care-i mişmaşul pe care nu-l pot pricepe în ruptul capului unii ca tine ?!
Că-n spatele numelor autentice româneşti, greceşti, nemţeşti, olandeze , ruseşti, etc se află aproape de fiecare dată, dar mai ales când este vorba de afaceri, bani sau politică, aceiaşi indivizi care au renunţat ( de ce oare ? 😉 ) la numele lor evreieşti !
@ Radu Humor
Mare fleț ești! Nu te-ai gândit că și pe mine mă cheamă de fapt Ștrul, baron du Vallonberg de Bracieuxstein de Pierrefondovici?
era o incursiune in istoria culturii si atat
„Eminescu. Securitatea si siguranta nationala a Romaniei” – George Ene 2014, amintit de Corneliu Vlad. Cu rușine recunosc că este prima dată când aud de cei doi domni. Iar faptul că amândoi apar în același context cu Eminescu și geopolitica (siguranță, cotropire economică, etc) României mă face să fiu ușor nedumerit.
Sigur că Eminescu poate fi citat într-o multitudine de contexte. Dar să scrii o carte pe tema Eminescu și securitatea și siguranta nationala a României e cam mult.
E bine că domnul cu Humor e de părere asta-l face mai liber decât mine. El știe de ce.
E 15 ianuarie !
Prilej de pioasă aducere aminte pentru orice bun român !
Dar şi de nelinişte din partea unora care realizează că Mihai Eminescu nu va dispărea niciodată din inimile acestui popor .
P.S.
Iartă-l pe găzdoi !
E la fel de liber, ca orice pasăre . De curte 😉
@ Radu Humor
De ce ar fi cineva neliniștit de Eminescu? A mai sărit el calul câteodată cu naționalismul turbat, dar cred că în general, astfel de derapaje pot fi privite ca licențe poetice. De exemplu, chestia cu grecoteii și bulgăroii, e cam forțată.
Eu unul am mari probleme în a deosebi un român verde de un „bulgăroi” sau un „grecotei” doar după aspect.
Eu însumi, cred că aș putea fi confundat ușor cu un rus, un evreu sau chiar cu un turc. De ce naționalitate crezi că este domnul de mai jos?
Or fi „cam forţate alea cu grecoteii şi bulgăroii”, dar mă bucur că le apreciezi pe celelalte :
@ Radu Humor
Da, ca poezie. Însă transformată în strategie geopolitică (cu referire la siguranța și securitatea României) mi se pare de un ridicol sublim.
PS: scuze intrus, nu vreau să jignesc pe nimeni. Poate că ar trebui să încerc să citesc cartea domnului cu pricina și abia apoi să mă pronunț.
Si apoi în Sfatul tarii se adun sa se admire
Bulgaroi cu ceafa groasa, grecotei cu nas subtire;
Toate mutrele acestea sunt pretinse de roman,
Toata greco-bulgarimea e nepoata lui Traian
Exagerat ?!
Pai sa iti explic : in comditiile sistemului de vot cenzitar majoritatea populatiei de etnie romana (adoca taranii) erau exlcusi de la votul direct (votau prin delegati 1 la 50).(caz in nu stiu ce judet din Buiceag – la colegiul I era un singir votant care se vota si [paoi se reprezenta la parlament)
In acest conditii orasenimea era suprareprezentata .. ori orasele erau cam „comopolite” cu multi greci si bulgari, Care ce s avezi ? se cam alegeau!
Si uneori ieseau cestii interesante – la Constanta pe la 1900 bataie intre cacedoneni (tantazri pri aromani) si greci .. Politia tione cu grecii ptr ca prefectu avea sotoe grecoaica .. Scandal mare cu referiri la tratamentul aromanilor din Grecia .. si prefectu cam zboara ..
Fiindca vezi matale (si nu numai!) la 1880, la 1900 populatia de oprigina etnica rpmaneasca era cam defavorizata in tara ei! Defavorizata polotic, economic si social. Sa nu zic pe la 1920 „bataie” ptr impunerea limbii romane ata in scoala cat si in biserica. Greci si bulgarii erau cam oripilati de pretentiile valahilor …
Ba si azi se vaz ramasite. Na de o pilda Volodea Tismaneanu .. Parca in ultimul timp baga cam dese citate din diversi autori – cam evrei si multi dintre ei evrei unguri. Da stii .. evrei unguri nu zic nimic de Horhy samd … ci cam sprjinan anumite cercuri ungare … Asta nu impiedica pe volodea s afaca spume impotriva „ortidoxismului” da nu prea se inteleg ce o fi aia „ortodoxism” – curent politic reactionar gen Legiunea,, curente liter-filozificestri sau teologice ori prtodoxie romana pur si simplu ?!
Adica voi a ice ca democratu si internationalistu Volodea este de fapt cam nationalist dpv evreiesc (dar si aici… ) ba prinintermediul evreilor uinguri face jocul nationalistilor maghiari .
„Multe s-au spus despre Eminescu dar cel mai frumos, mai profund despre el îmi pare că el însuși a vorbit. Era conștient de valoarea sa, de geniul său și iubea poporul din care s-a născut. Pe marginea unuia dintre manuscrisele sale găsim următorul fragment: ” Dumnezeul geniului m-a sorbit din popor cum soarbe soarele un nour de aur din marea de amar.”
Freamătul unui neam în inima unui om! Şi-al codrului, şi-al iubirii … Vibraţia unui suflet în care ne regăsim … mai mult! Acesta este Eminescu! Actual !”
@ Ghiță Bizonu’
Update (mai pe subiect): în zona noastră, linia de demarcație între grec, bulgar și român e tare subțire. Știam și eu pe cineva, cam român de felul lui, dar care se dădea descendent de principe grec. Și invers, aveam un coleg de facultate, Cantacuzino, băiatul actorului și prințului Șerban Cantacuzino, care nu a amintit în cinci ani de facultate de ascendența fanariotă. Iar dacă-l întrebai, evita răspunsul.
Însă sunt de din nou de acord cu tine în ceea ce-l privește pe Vladimir Tismăneanu. Eu evit să-l citesc. De obicei mă enervează că nu zice nimic util. E propagandă pe stil nou.
In Grecia lucrurile sunt simple: toti valahii sunt greci si nici un grec nu este valah!!
Si in gnl nu este bine ca in Balcani sa intr4ebi care este tratamentul rezervat minoritaii latinofone . Ca vei fi acuzat ca atati la razboi
Asa ca vezi matale linia este subtire numa in Romania. Inde cativa ani in urma era misto sa poti sustine ca ai cevascendenta macar bulkgara. Asta automat cica te propulsa de=-asupra turmei de dobitoace valahe …
Cat despre grecotei .. niste .. unii cu ceva ascendanta greceasca brusc au inceput sa se dea disciminati si mai nu stiu ce (pe la 1900-1910 ascendentul lor diorect a rupta pisica si a p0-referat s afie roman. Asa ca copii sai au stiut numai romaneste ..)ca deh grecia este in UE si mama ce niovel de traiau!! M-am distart excelent explicandu-le ca sunt niste tampiti aculturali si demni reprzentanti ai grecotei.or de azi – descendenti degenerati ai unor stramosi mai de dopamne ajuta. Idiotii nostri nu auzisera de Constantin Dragases , deAnan Comneana , de akriti samd. Da stiau ca cica este greci si cam superiori .
A da lata idiotie Raposatul aviator Dicezare si-=a zis intotdeauina roman . El era Ion Dicezare nu Giani di Cesare …. Acu unii cam zic italian. Familia fuses eitaliana .. dar el era roman. Sau uni zic ca Misu Rex ar fi german. Daca ziceai lu tat-su ca nu este roman te spurca (ca le avea cu expresiile ) ins adaca ziceai asta lu unchi-su Nicolae … te gaba in ghios si spitalk (ca nu degeaba i se zicea Mardeiasul. Era intre primii 5 dintre marii caftangii ai Bucurestiului .. pe vrermea canunu dintre primi 20 golea un dancind din Vitan )
Si de unde vrei tu ti ca Volodea sa zica ceva util ?!
Nota 10 pentru demnitate Primului Ministru Kevin Rudd – Australia !
Citat: „IMMIGRANTS, NOT AUSTRALIANS, MUST ADAPT. Take It Or Leave It. I am tired of this nation worrying about whether we are offending some individual or their culture. Since the terrorist attacks on Bali , we have experienced a surge in patriotism by the majority of Australians.
„IMIGRANTII SI NU AUSTRALIENII TREBUIE SA SE ADAPTEZE. Asta e, va convine sau nu. Sunt satul de ingrijorarea acestei natiuni in privinta ofensarii unor indivizi sau a culturii acestora. De la atacul terorist din Bali incoace suntem martorii unui val de patriotism venit din partea majoritatii australienilor.
Aceasta cultura s-a creat in peste doua secole de zbateri, incercari si victorii a milioane de barbati si femei in cautarea libertatii.
Vorbim mai cu seama ENGLEZA, nu spaniola, libaneza, araba, chineza, japoneza, sau orice alta limba. In consecinta, daca doriti sa fiti parte a acestei societati, invatati limba!
Majoritatea australienilor cred in Dumnezeu. Asta nu e vreo aripa crestina de dreapta sau o presiune politica, ci un fapt, intrucat barbati si femei de credinta crestina, pe principii crestine, au fondat aceasta natiune, ceea ce este clar documentat.
E cu siguranta adecvat a se afisa asta pe peretii scolilor noastre. Daca Dumnezeu este o ofensa pentru voi, va sugerez sa considerati o alta parte a lumii ca fiind casa voastra, intrucat Dumnezeu este parte a culturii noastre.
Vom accepta credintele voastre fara a va intreba de ce.
Tot ce va cerem este sa o acceptati pe a noastra si sa traiti cu noi in armonie si bucurie pasnica.
Aceasta este PATRIA NOASTRA, PAMANTUL NOSTRU si STILUL NOSTRU DE VIATA si va vom permite orice oportunitate pentru a va bucura de toate acestea.
Dar imediat ce incetati a va mai plange, vaita si ingrozi de Steagul nostru, de Onoarea noastra, de crezul nostru Crestin, de Stilul nostru de Viata, va recomand cu caldura sa profitati de o alta mare liberatate australiana, LIBERATATEA DE A PLECA.
Daca nu sunteti fericiti aici, atunci PLECATI.
Nu v-am obligat noi sa veniti aici.
Voi ati solicitat sa fiti aici.
Asadar, acceptati tara pe care VOI ati dorit-o.”
Prime Minister Kevin Rudd – Australia
P.S.
Ar fi timpul să fie tradusă şi-n maghiară….
Ultima ameninţare teroristă : Dansul Pinguinilor 😉
( dacă au kalaşnikoave pe dedesubt ?! )
Ufff!
@ Radu Humor
N-ai și tu postări la foc cu foc? Postezi numai în rafală? Iar ultima postare e chiar teroristă. Pleacă cu pinguini și pinguine de 20 ani. Frumos, interesant… după care continuă și ajunge la puii de pinguini din clasele I-IV. Nașpa.