Discuția de zilele trecute cu macgregor despre ce se întâmplă la nivel macro, m-a determinat să-mi fac un pic de curaj și să mă uit pe datele macroeconomice din ultimii ani. Ca de obicei sursa cea mai credibilă este tot WorldBank, dar am aruncat o privire și pe datele OECD. Ca o paranteză, cele două seturi de date diferă substanțial, dar presupun că diferențele provin din referința utilizată.
Spre exemplu, setul de date OECD pentru evoluția GDP (Produs Național Brut) 2007-2016 pentru Grecia, România, Polonia și Rusia arată astfel (cifrele sunt în miliarde de dolari):
Year 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Greece 323 341 337 313 290 279 286 287 285 287
Romania 280 334 326 347 364 380 396 413 436 462
Polonia 639 698 735 802 869 907 940 977 1020 1055
Rusia 2535 3070 2952 3123 3441 3625 3656 3721 3470 3397
Ceea ce ar însemna că i-am depășit pe greci în 2010 și că la ritmurile de creștere actuale economia noastră va fi cam de două ori mai mare decât a lor în următorii 2-3 ani. Ceea ce sună plauzibil dacă ne gândim că grecii sunt în recesiune de vreo 7 ani în timp ce noi am fost afectați în 2009 (momentul în care criza s-a simțit și la noi prin retragerea investitorilor), dar apoi am avut (și avem) rate de creștere robuste.
În mod surprinzător, datele World Bank (mult mai utilizate ca referință) arată o situație diferită (cifrele sunt tot în miliarde de dolari):
Year 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Greece 318 354 330 299 287 245 239 236 194 194
Romania 171 208 167 167 185 171 191 199 177 186
Polonia 429 533 439 479 528 500 524 545 477 469
Rusia 1.299 1.660 1.222 1.524 2.031 2.170 2.230 2.063 1.365 1.283
Reprezentate grafic (de către Google) arată astfel:
Acum se poate observa prăbușirea economiei rusești în 2015 cu O TREIME față de 2014! Iar scăderea continuă și în 2016. Mă întreb cât timp poate funcționa Rusia în modul acesta fără să colapseze.
O altă observație interesantă este că și noi și polonezii am avut căderi abrupte în 2015 față de 2014, ca și rușii. Nu de aceeași amploare, dar oricum foarte semnificative – peste 11% la noi și 12.5% polonezii. Sincer eu nu îmi amintesc de vreo „prăbușire” a indicatorilor macro-economici la noi, chiar dacă în 2015 au avut loc protestele legate de incendierea clubului Colectiv ce au culminat cu demisia guvernului Ponta în noiembrie 2015. E un pic de voodoo aici, dar poate cineva va avea răbdare să descopere de unde provin diferențele dintre setul de date OECD și cel WorldBank și mai ales de unde provine prăbușirea GDP-ului la noi și polonezi în 2015. La ruși e explicabil prin prăbușirea prețului petrolului. Idee enunțată Soros, dacă vă mai amintiți („George Soros: U.S. could tap oil reserves to punish Russia” – Berlin, 20 mar 2014).
The U.S has yet to use a weapon in its economic arsenal in its dispute with Russia over Ukraine. The administration could release oil from the Strategic Petroleum Reserve, in a bid to reduce global oil prices and damage the Russian economy, says billionaire investor George Soros – though he hopes it doesn’t come to that.
UPDATE: Citind însă mai cu atenție ce a zis Soros… vă las pe voi să descoperiți cealaltă perspectivă.
UPPDATE2: Hai că nu am răbdare. Cine știe când mai am timp să mai scriu pe blog.
Dacă te uiți din avion la marile puteri economice, îți cam dai seama despre cine cui i-o trage.
Situația GDP (conform World Bank) arata așa în 2008 (ante-criză):
- EU – 19.2 T$
- SUA – 14.7 T$
- China – 4.6 T$
În 2009 (se simte criza):
- EU – 17.0 T$
- SUA – 14.4 T$
- China – 5.1 T$
A naibii criză! Generată de decizia absurdă a lui Bush de a crește subvențiile pentru garantarea DE CĂTRE STAT a creditelor pentru subprimi la 24% din totalul creditelor! Deci UE încasează pierderi 2.2 T$, iar USA de doar 0.3.
Cu chiu cu vai EU își reia creșterea și în 2014 situația arăta astfel:
- EU – 18.6 T$
- SUA – 17.4 T$
- China – 10.5 T$
Pentru ca în 2015, Grecia având ca ministru pe eminentul matematician Yanis Varufuckis, fost profesor (timp de aproape un an – 2013) la Lyndon B. Johnson School of Public Affairs at the University of Texas at Austin, să încerce să forțeze creditorii europeni să renunțe la o parte din datoria publică. Soluțiile lui Varufuckis sunt în cel mai bun caz naive, iar în cel mai rău tâlhării pe față.
In March 2015, the Wall Street Journal pointed to several tensions between Greece and the other Eurozone countries, saying that some countries feel they have taken the „tough medicine” and the €195 billion owed is not insignificant. Further, they stated other governments have philosophical differences with Varoufakis and his Anglosphere and Keynesian leanings. Peter Ludlow said Varoufakis and his colleagues „turned instinctively… to the U.K. and the U.S. even before they called on the European Left.” (Wikipedia)
Rezultatul se vede în 2015:
- SUA – 18.0 T$
- EU – 16.3 T$
- China – 11.2 T$
Deja creșterea spectaculoasă a Chinei începe să pună probleme tot mai mari și ca atare focusul SUA se mută dinspre Europa către China. În mod „neașteptat” în iunie 2015, continuând până în februarie 2016, bursa chineză o ia razna și marile companii cotate pe bursa chineză pierd cam o treime din valoare.
În 2016 situația arată astfel:
- SUA – 18.6 T$
- EU – 16.4 T$
- China 11.4 T$
Practic ambele superputeri ce rivalizează cu SUA sunt în stagnare, în timp ce liderul crește voios. Mă întreb ce noi surprize ne va aduce 2017. Deja se conturează două conflicte convenabile pentru SUA:
- cel cu Rusia, de la granițele estice ale Europei;
- cel cu Coreea de Nord din imediata vecinătate a Chinei.
Norocul este că Trump face praf acordul de liber schimb cu Canada și Mexicul. De obicei genul acesta de măsuri produc pagube comparabile cu războaiele. Însă este posibil ca noile cheltuieli militare acceptate de statele europene membre NATO să mute pierderea tot la UE.
PS: F16 vechi și rachete Patriot care nu funcționează viiiindeeem! Luați repede până nu vă atacă rușii. E drept că maidanul ucrainean a fost creația Victoriței Nuland, cunoscută și ca Mrs. „Fuck the EU”, dar cui îi mai pasă.
@ mac gregor
Ai dreptate când spui că una din problemele majore sunt pomenile către paraziții din administrație (de stat sau locală).
Aici trebuie făcut ceva.
Mă gândeam că dacă te uiți din avion la care sunt marile puteri economice, îți cam dai seama despre cine cui i-o trage.
Situația GDP (conform World Bank) arata așa în 2008 (ante-criză):
1. EU – 19.2 T$
2. SUA – 14.7 T$
3. China – 4.6 T$
În 2009 (se simte criza):
1. EU – 17.0 T$
2. SUA – 14.4 T$
3. China – 5.1 T$
A naibii criză! Generată de decizia absurdă a lui Bush de a crește subvențiile pentru garantarea DE CĂTRE STAT a creditelor pentru subprimi la 24% din totalul creditelor! Deci UE încasează pierderi 2.2 T$, iar USA de doar 0.3.
pai da, am impresia ca au bagat subprimele in tot felul de pachete si le-au exportat in eu.
@ mac gregor
Istoria cu pachetele e din alt basm, cel cu băncile lacome și agențiile de rating complice la escrocherii. În opinia mea, în acest caz, pur și simplu e vorba de un ingredient otrăvit („subvenția”) care pus în diverse rețete (normale) de disipare a riscului otrăvește tot ce atinge.
Tot în același mod funcționează și fondurile de investiții. Când cumperi unități de fond, habar nu ai cât de sigure sunt investițiile făcute de fond. Indiferent ce spun gogomanii care vând fondurile (bancherii de „private banking” sau cei de la „capital investment”).
Când cumperi unități de fond contează doar cât de inspirat e administratorul fondului. Restul poveștilor cu controlul de către ASF sunt pentru tâmpiți. ASF-ul (ca și SEC-ul american) nu e în stare să verifice nici măcar dacă administratorul fondului e cinstit și nu trișează. Sunt doar niște birocrați ai statului, plătiți regește, ca „investitorii” să se simtă în siguranță că cineva controlează că regulile sunt respectate.
Dacă ne uităm la criza Greciei, problema a fost generată de cheltuielile în exces ale statului și de taxele exagerate pe care nu le plătesc decât fraierii.
Pentru că sunt un pic paranoic, nu pot să nu mă gândesc că d-ra Codruța, de mânuță cu dl. Coldea și coordonați de subalternii doamnei Nuland nu l-au alergat pe Dragnea pentru furturile de sute de milioane de euro din bugetul județului Teleorman, ci doar l-au urecheat „cu titlul de exemplu” pentru tombola electorală.
E ca și cum l-ai vedea pe Al Capone organizând crime, dar l-ai trimite în judecată pentru amenzile de parcare. După care te-ai lăuda că important e că ai condamnat mafiotul. Nu l-ai băgat la pușcărie, dar nu mai contează.
Nici măcar arestat „preventiv”, cum se face cu „dușmanii poporului”.
nu conteaza dragnea asa de mult.
Conteaza ca in tara asta a iesit castigator in alegeri in proportie zdrobitoare omul lui „sa se dea”,care e de acord cu autostrazi zero si cu imprumuturi imense ca sa ia el 100 de lei in plus.
2016 e anul cu cele mai mici investitii din ultimii 10 ani! incluzand anii lui boc!
ce viitor poti sa vezi la chestia asta?
2017, pardon.
@ mac gregor
Nu prea exista alternativă credibilă la PSD. USR-ul era încă în copilărie, iar PNL era devorat din interior (ca și PSD-ul) de către PDL-iști. Să nu uităm că și Dragnea și Vâlcov sunt PD(L)-iști.
Acum va face implozie și PSD-ul. 🙂
asa, si acum avem alternativa la psd?
ca nu.
Si in calitate de libertarian cu ce te incalzeste pe tine asta?
competitia trebuia sa genereze variante mai bune nu? „nu avem alternativa la psd dar si acesta implodeaza”?
cum este asta ceva pozitiv?
nu suntem in stare, in conditii de democratie, sa formam un partid nou? cum e asta o chesie de viitor al romaniei?
@ mac gregor
Nu mă încălzește deloc că PSD-ul face implozie din cauza celor ca Dragnea, Vâlcov, Firea, Olguța Vasilescu, șamd. Și îmi pare și mai rău de PNL. Cred că celelalte partide ar trebui să-i blacklisteze pe cei care au VREODATĂ în PD(L). Sunt toxici.
Cred că singurul PDist cât de cât Ok a fost Boc. Parcă încep să-l respect pentru faptul că nu a schimbat tabăra (din câte îmi amintesc eu). Nu e foarte inteligent, dar măcar pare să aibă caracter.
@ mac gregor
Însă nu ai comentat de loc articolul de azi. Are sens ce spun sau ți s-a părut că am bătut câmpii. Adică cele prezentate nu sunt legate între ele (legătura fiind cei de tipul lui Dick Cheney, John McCain, Robert Kagan, Victoria Nuland, etc.
În mod surprinzător chiar și ideile lui Hilary Clinton nu sunt foarte diferite de cele ale celor pomeniți mai înainte.
Sunt transpartinici, precum PD-iștii. 🙂
sunt de acord ca e ceva acolo, dar naiba stie daca sua nu si-au printat pur si simplu miliardele alea in plus.
cat despre pd fiind rai,e la fel de irelevant ca si pesedeii – in final au castigat in pesede pentru ca sunt cei mai buni. nu intamplator. e rezultatul unei competitii. Nu din intamplare clujul are cea mai mare crestere economica din tara. pedeul dpmdv a fost cel mai bun partid recent, a avut ghinionul unei crize. dar refuz sa mai discut despre el, in prezent fiind mort.
cand se infiinteaza un partid nou?
@ mac gregor
Bani au „tipărit” și SUA și UE și probabil că și chinezii, dar nu despre asta e vorba când vorbim despre creștere de GDP (care reprezintă tot ceea ce se produce în industrie, servicii, agricultură, etc).
Ideea este că criza subprime, urmată de criza datoriilor de stat a avut ca efect stagnarea din UE, care a făcut ca SUA să re-devină prima putere economică a lumii. Iar când criza părea că a fost depășită, a fost relansată în Grecia.
În paralel, Victoria Nuland a avut grijă ca între UE și Rusia să se nască o prăpastie prin maidanul ucrainean. Nu îmi e foarte clar nici rolul pe care l-a avut în ceea ce s-a întâmplat în Turcia (tentativa de lovitură de care vorbea Erdogan – reală sau imaginară).
oricum nu poti avea pace cu russia. Doar nomansland.
Mie imi pare rau ca EU nu s-a bagat in Ucraina. La ora asta il aveam pe Putin fiert, si gata sa faca pace la granita.
in fine, nu e de nasul meu.
Iar americanii au facut progres economic pe spinarea americanilor de rand. Firmele sa traiasca! Si-au transmis pagubele catre muncitorii simpli, a caror nivel de trai a mai scazut un pic.
De atata „progres” cat s-a facut in America in ultimul timp, nu ma mir ca l-au ales pe Trump.
Intrebarea ramane: are romania viitor?
cu mentalitatea psd si saracia care o insoteste
cu bani care nu poate permite nici actualul nivel de salariii si pensii, care sunt intretinute doar prin imprumuturi imense
cu datorii in crestere care vor trebui platite candva
fara vitalitate politica ca sa isi faca un alt drum
cu politicieni corupti, prosti sau bolnavi psihic, ca Petre Daea
cu scoli care se degradeaza ca si seriozitate de la an la an
cu o clasa politica care zice „dar plecati afara odata” tinerilor
cu cultura transformata in sinecuri
cu cea mai mare scadere demografica din UE?
Mda.
Avem o economie mai mare decat a Greciei… insa
Grecia PIB per capita estimat ptr 2010 : $27.302
Romania PIB per capita estimat ptr 2013: 9,387 $ (estimat 2013)
Deci Grecia are un plus de cca 17.000 $
@ Ghiță Bizonu’
Ai perfectă dreptate dacă discutăm de nivelul de trai (începutul articolului). Însă mult mai iinteresantă mi se pare discuția despre cele 3 superputeri economice (SUA, UE, China).
Noi cu cine votăm? SUA (militar) sau UE (economic)?
PS: Eu nu reușesc să mă prind de unde apar discrepanțele dintre seturile de date ale OECD și WorldBank. Am pus link-urile în articol. Hai, că erai bun la matematică.
Te obliga careva sa votezi cu una din parti? Esti silit sa juri credinta vesnica pana ce moartea si nu poti sa .. ?
Sa zic asa UE este inevitabila. Economic. Este princi[pala piata de desfacere …. si proncipal furnizior.
SUA este si ramane sa zic asa unicul garant miliatr. Inlcus ca iti muta falcile daca misti! Insa economoc, per total SUA nu prea cu ce sa vanda infara de armanet si consilieri care te lasa in c@@@’ gol si apoi funga la Uncel Sam sa le dea bailout …
Da si Evropia ca cat se da ea de fata amre samd fara Unchiu … ia de vezi Sfnetia se invarstisa prin Libia si a apasat disperata pe F1 Help my Uncle Sam ca nu mai am bombe!
Si pentru viiotor am putea sa lucram la relatia cu China..
@ Ghiță Bizonu’
Deci ca românu imparțial: economic cu UE, militar cu SUA. Însă ce facem dacă SUA e interesată de un război zonal cu Rusia pentru a se asigura că economic UE (+ Rusia) nu-i ia fața?
Asta-i ideea (ușor fixă) a lui tanti Victoria (Fuck the EU) Nuland. Noroc că Kagan și Trump se-njură de mamă, așa că deocamdată am scăpat de cei doi neoconi turbați (Nuland și Kagan).
Iti impune cumva U sa zici hai sciktir USA?
Dimpotriva .. nu mult timp in urma Franta se baga in Libia si a crut ajutorul SUA …
@ Ghiță Bizonu’
Problema este că interesele economice ale UE și SUA sunt acum divergente. Sancțiunile impuse „Rusiei” afecteză companiile germane și franceze ce fac business (și) cu Rusia. În curând se vor complica lucrurile și în plan militar.
Hotnews:
Nu pot sa citesc chestia asta fara sa ma enervez.
„România a primit, în primele cinci luni din 2017, din fondurile structurale ale UE pentru exerciţiul financiar 2014-2020, un milion de euro, ceea ce corespunde unei „absorbţii“ de 0,004% din totalul sumei alocate în exerciţiul financiar curent.
Cum principalele autorităţi de management prin intermediul cărora se fac rambursările din fonduri UE nu sunt autorizate, România nici nu poate spera să primească bani, deşi Ministerul Finanţelor a bugetat pentru acest an venituri de la UE, din fondurile structurale, de aproape 10 miliarde de lei.
Pe de altă parte, ocupat cu acoperirea salariilor şi a pensiilor, Ministerul Finanţelor nici nu are bani pentru a suplini golul, până ce ar urma să vină fondurile nerambursabile.
Ministerul Finanţelor a împrumutat la începutul săptămânii un miliard de euro de Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru confinanţarea proiectelor derulate cu fondurile nerambursabile ale Uniunii Europene – aproximativ 22 de miliarde de euro în exerciţiul financiar 2014-2020.”
ai dracului tehnocrati, ei sunt de vina.
Uite, diferenta intre tehnocrati si PSD e de dimensiuni: nu stiau. dom’le sa gandeasca mare, grandios.
Pai s-au cacait sa cumpere o opera de-a lui Brancusi prin subscriptie publica, adica din 11 milioane de auro statul sa plateasca doar 6 milioane, pentru o sculptura valoroasa, si au fost acuzati de escrocherie de vreo suta de ori.
In schimb, PSD se imprumuta de 1 miliard de euro pe saptamana si privitorii la antene nu zic nici „cra”, Asa se face domle o tara praf – rapid si direct si cu mass-media de partea ta.
@ mac gregor
Mie mi s-a părut o mare aiureală povestea cu subscripția publică. Și a fost și de pomană. A nu se înțelege că sunt de acord cu ce face PSD-ul acum. Dacă s-ar pensiona toți și nu ar mai face nimic, probabil că lucrurile ar merge (natural) bine. Stat minimal.
PS: Asta a fost pentru Ghiță. :))
Fiecare ministru al educatiei de dupa 1989 a incercat sa schimbe ceva. De parca sistemul de invatamant romanesc dinainte de 1989 producea numai analfabeti si ceva trebuia facut.
Actualul ministru vrea sa cheltuiasca bani pe manuale digitale, cataloage digitale, examene in format digital, si altele. De parca economia de hartie ar putea compensa cheltuiala cu tehnologia digitala.
https://www.realitatea.net/scoli-mizere-dar-cu-internet-cum-vrea-ministrul-educatiei-sa-arate-scolile-in-urmatorii-ani_2089869.html
Parerea mea este ca Romania este in urma Vestului Europei cu cel putin doua decenii in ceea ce priveste forta si sanatatea economiei ei. Nu are nici un sens sa incerce sa copie Franta sau Germania de azi pentru ca nu are bani sa o faca. In Franta si Germania anilor ’90 invatau copiii cu creionul in mana la tabla ? A murit cineva sau a stagnat economia lor ? In Romania de azi a cere guvernului sa cumpere un calculator pentru fiecare copil e la fel de costisitor cum ar fi fost pentru Germania anilor ’90 sa o faca. Pretul e pur si simplu exorbitant, avantajele nu sunt deloc clare, dezavantajele sunt insa evidente: nu vor mai ramane bani pentru lucruri cu adevarat de baza, gen repararea cladirilor, incalzirea scolilor, dotarea minima a laboratoarelor, micsorarea efectivelor claselor, etc.
Cred ca visul ar trebui sa fie ca fiecare scoala sa aiba un laborator de informatica. E un vis realizabil. Nu fiecare copil sa aiba o tableta si fiecare manual sa fie digital.
In plus de ce sa fie romanii cobaii ? Schimbarea tablei cu proiectorul in clasa e o chestie noua inclusiv in Canada si nu e clar ca aduce beneficii. Nu e clar deloc ! Nu ma refer doar la varfuri sau la cei care vor face o facultate. Pentru astia e evident rau, studentii intrati in ultimii ani nu stiu pur si simplu sa ia notite, stau la cursuri ca la film si trebuie sa petreaca un timp mult mai lung in afara cursurilor ca sa recupereze ce puteau prinde in clasa. Dar ma gandesc si la medie: nu exista nici o dovada ca copiii care au primit o educatie „digitala” au o performanta mai buna la vreun test oarecare, PISA sau altceva, in Canada sau vreo alta tara. Nu exista nici o dovada ca copiii care au urmat o scoala care a adoptat manuale digitale au vreo performanta mai mare decat cei provenind din scoli unde educatia traditionala, cu creta la tabla, inca se practica. Din contra, cel putin in Quebec unde toti elevii dau un examen standard la sfarsitul clasei a VI-a si pe urma la sfarsitul clasei a XI-a corelatia digital-scor mare e nula daca sunt incluse toate liceele. Singura corelatie evidenta e de fapt o anti-corelatie: cele mai bune licee sunt cele in care se utilizeaza manuale pe hartie si tabla din sticla.
@ Radu
E o dezbatere interesantă. Eu unul sunt de acord cu ministrul că manualele digitale (și tableta electronică care costă mai puțin decât manualele tipărite) sunt soluția corectă. Și nu cred că e nevoie de calculator sau de laborator de informatică.
În primul rând că updatarea și distribuția manualelor digitale e instantanee. În distribuția hârtiei tipărite sunt costurile semnificative. De asta Amazon Kindle are succes. Distribuția digitală a cărților e incomparabil mai ieftină decât cea pe hârtie.
E interesant și ce zici tu cu corelațiile dintre educația digitală și performanță și că (posibil) e o anti-corelație. Până la urmă, nu manualele contează, ci profesorii.
În plus Generația Z are o problemă cu cititul cărților fie ele pe hârtie sau digitale. Parcă ar avea cu toții ADHD.
Asta o să fie cu adevărat greu. Să faci manuale în format Twitter sau Facebook. Maxim un paragraf, dar standardul ar trebui sa fie o propoziție. Îți imaginezi lecții de o propoziție?
Manualele digitale NU costa mai putin decat hartia tiparita. Pardon ! Asta ca sa incepem cu inceputul.
Orice oferta ai lua, Kindle, sau cea prin care imprumuti fisierul electronic in loc sa-l cumperi, si aproape orice carte vrei tu, pe Amazon sau altfel, varianta tiparita e mai ieftina in final. O carte tiparita se poate revinde si tine la cel putin trei copii (sau proprietari, sau cum vrei). Fie ca e a scolii, fie ca primul o cumpara si o revinde la 2 treimi din pret, etc. Fisierul electronic continand cartea vine de cele mai multe ori cu o licenta de un an si gata. Formatul electronic nu e NICIODATA de trei ori mai ieftin ca hartia. In plus exemplul Kindle pe care l-ai dat e oribil: toate cartile Kindle pe care le-am citit sunt formatate in bataie de joc, fisierele pdf sunt muuult mai „curate”.
Iar costul tabletei dragul meu nu trebuie comparat cu costul manualelor. Comparam mere cu mere, nu ? Manuale pe hartie cu manuale electronice. Costul tabletei il comparam cu costul creionului, al stiloului si al cernelii, cel mult al caietelor. Care tableta daca ai scapat-o : „Ghinion !”. Care creion sau caiet daca l-ai scapat, te apleci si il ridici. Si tableta sa nu visam cu ochii deschisi, tine in medie doi ani. Dupa care sau HD-ul crapa, sau bateria interna moare, sau devine atat de lent ca iti vine sa il arunci, dureaza 5 minute pana cand deschide fisierul cu cartea.
Si asta nu e cel mai grav ! Iti spun asta pentru ca am vorbit cu multi parinti ai caror copii sunt in scoli care au adoptat manuale digitale si iPad (din banii parintilor, bineinteles). Problema cea mai mare e ca in clasa realitatea e urmatoarea: copiii se texteaza, isi trimit mesaje, intra pe retele sociale, fac orice numai la ce spune profesorul nu se uita. E mai fun pentru copii si mai lejer pentru profesori care pot sa vina complet nepregatiti la scoala, doar cu un sac de bancuri si de glume. Problema e ca educatia se face pe urma, in afara orelor de curs pentru cei care vor sa faca mai tarziu o facultate. Scoala de luni pana vineri devine o gluma si cea adevarata umple programul de sambata si duminica. Stupid si ineficient !
@ Radu
Permite-mi te rog să nu fiu de acord cu tine. Și voi explica imediat de ce.
1. Manualele digitale, dacă au ACELAȘI conținut ca și manualele tipărite vor fi întotdeuna mai ieftine pentru că nu ai costul hârtiei, tipăririi, ambalarii, transportului/distribuției.
2. Exemplul cărți digitale Kindle vs carți tipărite Amazon nu reflectă COSTUL, ci prețul rezultat dintre cerere și ofertă. Cererea de cărți digitale e mult mai mare decât cererea de cărți tipărite. Doar moșuleții și cei ce cumpără cărți la metru pentru decor mai sunt clienți pentru cărțile pe hârtie (evident glumesc).
3. „Fisierul electronic continand cartea vine de cele mai multe ori cu o licenta de un an si gata” – este destul de evident că nu prea citești pe Kindle. Am cumpărat sute de cârți digitale. Într-un singur caz AM AVUT DE ALES între licență permanentă pe oricâte dispozitive și o licență limitată, dar nu în timp ci la numărul de dispozitive.
4. „toate cartile Kindle pe care le-am citit sunt formatate in bataie de joc, fisierele pdf sunt muuult mai „curate” – pe bune!? Ești primul pe care-l aud spunând așa ceva.
5. Ai dreptate în ceea ce privește fragilitatea tabletelor și în general a oricărui dispozitiv electronic. În plus nici nu poate fi folosită pentru ambalat ouă, șters la fund sau făcut cornete pentru semințe.
6. Tabletele nu au HD. Iar bateria ține (la Kindle-ul meu cel puțin) mult mai mult decât perioada până devine demodat. Actualul meu Kindle are vreo 7 ani iar bateria nu dă vreun semn că ar ceda. Important este să nu-l lași să se descarce de tot și apoi să-l ții descărcat mult timp (e o regulă de bază pentru orice device cu baterie reîncărcabilă). Nu l-am mai schimbat pentru că în general citesc cărțile pe aplicația Kindle de pe IPhone sau IPad. Kindle-ul îl folosesc doar vara în vacanță, pentru că electronic ink-ul e mai plăcut de citit în soare.
7. Ai din nou dreptate cu utilizarea tabletelor și telefoanelor pentru mesaje, facebook, etc. Generația Z. Au nevoie de alte școli, alți profesori și mai ales de alte metode de învățare.
mi-a placut discutia despre manualele digitale.
Asa ar trebui sa se discute si in Parlament, si s-ar ajunge rapid la cea mai buna solutie.
Din pacate parlamentul e plin de oameni de proasta calitate, orgoliosi si prea imbatati de propria importanta ca sa mai discute.
@ mac gregor
Și mie îmi place discuția. Dar vezi că mai avem mult până la soluție. Exact ca în Parlament.
Eu cred că ne plângem degeaba de calitatea parlamentarilor. Ce ne împiedică să intrăm în politică? Lenea, dezinteresul și mai ales lehamitea de a deveni persoane publice. De a ne vedea viața pusă sub microscop de un milion de nebuni, escroci, ticăloși, jigodii, tonomate, securiști, etc.
Probabil că soluția ar fi să decuplăm persoanele de idei. Eu și Radu ne cunoaștem doar „electronic”. Asta ne face să nu ne pese prea mult de ceea ce suntem în viața reală și să conteze mai mult subiectul discuției.
`nu vad nici o problema cu modul asta de comunicare.
decat ca nu rezolva nimic.
dar altfel, ca discutie privata e ok.
Porthos,
E clar ca nu avem aceleasi experiente si tot ce avansam noi aici sunt pareri, opinii personale: parerea mea e ca varianta digitala e mai scumpa; ba nu, impresia mea e ca lucrurile stau pe dos !
In absenta unor numere exacte care sa reflecte inclusiv cat de mari sunt costurile de retiparire (vorbim de firimituri din bugetul invatamantului sau de felii consistente ?) propun sa discutam despre altceva: cu siguranta o sa reusesti sa vinzi ideea manualului electronic daca ma convingi ca aduce ceva nou, care nu exista in manualul pe hartie, care e esential si care imbunatateste activitatea de invatare.
Spre exemplu nu incape indoiala in mintea mea ca experienta one-on-one cu un profesor (meditator) care iti explica la nivelul tau de intelegere aduce beneficii clare, vizibile, care se adauga unei simple citiri a unui manual (pe hartie). Faptul ca poate sa raspunda prompt intrebarilor, pe intelesul tau, si ca poate ghici ce ai inteles gresit e esential.
Sa gandim un manual electronic nu ca un suport digital al informatiei care deja exista pe hartie, ci ca pe ceva care te ajuta sa mergi mai departe decat iti permite informatia de pe hartie. Din pacate marea majoritate a manualelor pe care le stiu nu contin nimic in plus. Sau aproape nimic. In loc de un desen al unei celule cum aparea in manualele din „Epoca de Aur” gasesti un fisier jpeg cu o fotografie luata la microscop. Asta e un exemplu foarte la obiect. Daca nu intelegeai schema desenata ai si mai putine sanse sa intelegi fotografia, mult mai complexa si care contine o gramada de detalii irelevante.
Deci relansez intrebarea: ce si cum ar trebui sa contina un manual digital ca sa fie calitativ in plus fata de manualul pe hartie ? Cum este un profesor care iti explica, un profesor in carne si oase. Sau un film. Filme stiintifice au existat de foarte mult timp, oricine s-a uitat la Teleenciclopedia mai demult sau la BBC Earth mai recent intelege ce spun. Ce aduce in plus tableta, ceva ce nu exista deja ?
In felul asta cred ca am definit si despre ce nu vorbim: tableta Kindle. Aia nu e un calculator propriu-zis, nu face nimic in plus fata de o carte. E ca un calculator care joaca sah la modul urmator: tu ii spui ce sa mute si el o face. Dar nu vine cu nici o idee noua.
@ Radu
Eu nu am atins deloc subiectul „conținutului” electronic, ci doar al distribuției electronice vs hârtie. Internet vs tipar.
Dacă discutăm de capilități, aici cred că nu se îndoiește nimeni că manualul electronic poate să facă infinit mai multe lucruri decât hârtia. Gândește-te la un manual de anatomie clasic vs un program cu care poți să explorezi corpul până la nivelul celulei.
Încearcă să distribui pe hârtie informația din filmul de mai jos. Am înțeles în câteva minute lucruri de care nici nu știam că există după sute de ore pierdute cu „lecții” de biologie.
Compania care a făcut filmul de mai sus pentru Harvard University se numește XVIVO, iar pe site-ul lor am găsit câteva exemple de ceea ce se poate face cu tehnologia în materie de educație.
Uite și un exemplu de cum poate fi realizat un manual electronic cu realitate virtuală (realizat tot cu suportul celor de la XVIVO).
Salutare,
Imi permit si eu sa-mi las ideile sa curga putin aici referitor la manualele electronice vs scrise.
Am avut ocazia acum vreo 3 ani sa ma uit pe cateva manuale de limba romana si matematica pentru clasele a-4a, a 5-a . Senzatia ce mi-au lasat-o a fost de unde or fi manualele alea bune de altadata.
As dori sa spun ca o perioada am lucrat in domeniul lectiilor virtuale pe calculator pe varii domenii, istorie, geografie, chimie, fizica etc.
Dupa mine manualele scrise trebuiesc in continuare si au un rol specific pe care manualele electronice nu il pot suplini, anume aceea de a avea informatia de baza cu exemple si explicatii mereu la indemana in mod relativ facil si sa ramana acolo … cat mai mult timp posibil. Desigur sunt unele zone sau subiecte care pot fi explicate mult mai usor si detaliate prin aplicatii virtuale. Aici eu vad 2 probleme importante:
1. costul unor astfel de manuale lectii este mare si chiar daca se exagereaza uneori (cateva mii pana la 10000 de euro pe lectie – doar softul lectiei in sine fara licente pt servere, calculatoare, traininguri etc) tot va fi mai mare decat producerea unui manual.
2. se pierd din vedere si faptul ca elevul are propria sa imaginatie care se stimuleaza prin explicatiile din manual dar mai ales ale profesorului. Da-i unui copil mura in gura animatiile si vei vedea cum isi atrofiaza propriul exercitiu al imaginatiei.
Amu a spus Radu mai sus despre copiii care isi dau sms-uri joaca jocuri si ce mai fac ei in timpul orei. Este foarte adevarat si poate ar trebui sa vedem si faptul ca unui profesor ii vine greu sau f greu sa opreasca asa ceva prin diversele metode de predare existente sau inventate de el/ea. Ar trebui sa vedem ca acestea se intampla si din cauza parintilor care dau copiilor acces mult prea facil la tehnologie si nu inteleg cum se va comporta copilul in contextul folosirii exacerbate si exagerate a unui laptop / tableta etc. Toata societatea trebuie sa sara pe acest subiect dar din pacate nu cred ca este un consens larg in randul oamenilor despre valorile in viata. Nefiind un astfel de consens cred ca se ajunge la ceea ce vedem astazi unii trag hais unii cea si copiii si ei mititeii fac ce stiu mai bine, sa profite de pe urma abramburelii parintilor.
Ca sa nu o iau pe carari nebanuite si complicate as rezuma spunand ca eu vad folosirea ambelor mijloace de transmitere a informatiei ca fiind complementare (cele virtuale cu precadere in vremea varstelor mai mari cand lucrurile sunt mai detaliate – liceu , facultate as spune dupa parerea mea de neavizat) .
O zi buna sa aveti in continuare.
andrei
(scuze W)
aici cu condtia sa nu fiii prea „explicit” poti sa iti expui ideile … chiar daca sunt cam „crete” (da nu atat de „crete” incat sa fii considerat .. scuze retardat). Poti sa fii si „scarba” dar nu cred ca ma vei depasi
Ziua buna,
Am zis ceva depăşit ? sau creţ – retardat ? Acestea imi sunt ideile, îmi pare rău, altele nu am momentan.
O zi frumoasă în continuare.
Andrei
nu fii atat de suspicios. Eu decat am zis conditiile .
Daca ideea o consideram „creata” ti-o ziceam in plin display (ca s discuta nu fata in fata … )
Si „creata” inseamna ciudata , prea „elaborata” daca vrei scremut-int4eloctuala, prea bizara – ceva de gtenul teori8ilor pamantului gol pe dinauntaru.
Inn n ici un caz o ide „creata” nu poate fi retardata ….. asta este altceva. Oricum retradatii mintali stiu si singuri ca nu au ce cauta aici! I-ar apuca drurra de cap de cum ar citi 3 fraze…
[…] inflationista, incropita din clisee si sub-intelesuri, propusa de catre economistul Porthos (de la Decablogul muschilor sai), compusa pe baza de intuitii din impresiile sale de lectura, din experienta sa personala si din […]
Goe, eu nu sunt economist. Și nici nu mă pricep la inflație. Dar dacă ai chef de o astfel de teorie, de ce nu o scrii chiar tu?
PS: povestea „Doi roboti au inventat un limbaj propriu si au speriat Internetul. Este cazul sa ne ingrijoram?” e simpatică dar lipsită de conținut. Mai relevantă e disputa lui Elon Musk cu Zuckenberg.
Trecand peste faptul ca-mi scrii „numele” incomplet (ceea ce poate produce confuzie in randul cititorilor nostri), as zice ca unul dintre foarte multele raspunsuri valide la intrebarea ta ar fi: „pentru ca n-am bizon”, si, mai ales, niciun rezon. Mie mi-ar fi placut sa aud parerea ta anume despre cum functioneaza inflatia. Sincer. In subsidiar te-as intreba: dar tu crezi ca eu as fi economist si m-as pricepe la inflatie? Sau, prin aceasta contra-invitatie, ai acceptat (discret) ca o teorie bloggeristica de acest gen nu necesita musai economosti si specialisti in inflatie? In fine…
In mod cu totul si cu totul paradoxal in „disputa” lui Elon Musk cu Zuckenberg, sunt „de partea” lui Zuckenberg.
Goe,
Pseudo-subtilitățile tale lipsite de conținut sunt un pic obositoare. Am încercat să pricep de ai pus ghilimele la dispută. Am renunțat imediat pentru că am realizat că e un od teribil de inutil de a-mi petrece timpul.
Mai interesant e că pari a fi de acord cu Zuckenberg.
Mai Porthos dar tu si obosesti repede. Ce zic eu repede, instantaneu. Nu era frate nicio subtilitate. Erau ghilimele pentru ca nu exista in realitate nicio disputa intre Elon Musk si Zuckenberg. Oricat de senzionalisti am fi. Hai incearca sa revezi faptele incadrate de presa in sectiunea „dispute”, si o sa vezi ca nu e nicio disputa intre cei doi „promotori” ai viitorului (sic).
Chestia cu amenintarea inteligentei artificiale la adresa umanitatii este o alta confuzie ingropata in cuvinte si polisemantism. Desigur ca inteligenta artificiala poate avea efecte nefaste colaterale la fel ca industrializarea/poluarea, internetul, mass-media, razboaiele, terorismul, supra-popularea, exploziile solare, mutatiile genetice, propaganda,… etc… dar idea ca ar putea fi sursa unui rau frontal care ar putea duce „intentionat” la eliminarea oamenilor din peisaj, este o gogorita pe care este de mirare c-o promoveza si oameni care altminteri au dovedit la un moment dat ca au in cap destula inteligenta (alaturi de inevitabila prostie), precum Musk sau Hawking.
P.S. Daca te oboseste sa-mi „raspunzi” nu te simti obligat. Ghilimelele denota ca nu te-am intrebat nimic.
„Doi roboti au inventat un limbaj propriu si au speriat Internetul. Este cazul sa ne ingrijoram?” ?
Nu stiu tiganesca
Insa de ce sa ne ingrijoram ?
Mde .. depinde cine le programeaza. Daca le prgrameaza Ella Nant singurul pericol este sa te faca de bascalie..
V Tudor Negoita
– Verificati ipoteza nessus! – Albatros , 1980
– Cutia Pandorei , Albatros , 1986
Stil amuzant, nu se ia in serios, iti cam face cu ochiul ” e un banc”. Universul este comunist (nu chiar ca in Efremov „Nebuloas di9n Andromnda” sau Strugatki dar comunist) insa este SF
N u sunt de calitate ptr cei care au prins timpurile sunt „defazate temporal” insa si azi sunt … amuzante!
.
Ați auzit de Paradoxul lui Fermi? Două filmulețe simpatice pe această temă.
din pasiunile mele de pensionar http://la-neamtu-tiganu.blogspot.de/2017/08/iar-80-renasterea-pasarei-phoenix.html
va asteptam, avem nevoie de toate specialitatile incl. de ITisti, haideti sa facem ceva concret, m-am saturat de vorbe, de critici, hai sa demonstram ca nu avem nevoie de ei si ca suntem buni!
Bravo neamțule! Felicitări! Dar nu înțeleg cu ce putem ajuta. Ce trebuie să facem? Hai, dă-ne de lucru.
Anticouptia si victoriile ei cele uitatate ….
Se implinesc 2 ani de cand DNA a “infascat” 2 megacorupti de ultra inalat clasa : primarul sectorului 1 al Capitalei, Andrei Chiliman, fostul trezorier al PNL Vlad Moisescu şi consilierul local Ion Brad, acuzati de constituirea a unui grup infracţional organizat şi complicitate la trafic de influenţă într-un dosar privind atribuirea preferenţială de lucrări unor firme de la care primeau „comisioane” de 10% din valoarea contractelor încheiate. Banii se imparteau dupa cum urmeaza :30% Chiliman Andrei; 15% Moisescu Vlad; 15% Ioana Costescu; 15% Brad Ion, 10% partidul respectiv – filiala sector 1. Restul de 15% a fost folosita pentru diverse cheltuieli legate de remunerarea suplimentara a functionarilor care au sprijinit, in diferite modalitati, la derularea activitatilor ilicite.(Luju, 19 iunie 2015)
Deliciul dezvaluirilor l-a facut perchezitia de la Mposescu unde a fost gasit un act notarial prin care soacra lui Moisescu il inprumuta cu suma de 3 miliarde lei “tradusi” de DNA ca fiind 670 miliopane de euroi, numa partea lui Moisescu!!! Deci cf DNA onvestiitle din sectoru I erau de peste 4 miliarde euro!!!
A urmat cum se si cuvine trimiterea in judecata a lu Chiliman Andrei Chiliman a fost trimis în judecată în octombrie 2015 de Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, sub acuzația că, la data de 16 octombrie 2014, împreună cu Petrică Marius Ionescu și Georgiana Constantina Derdene, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, au emis o autorizație de funcționare pentru o terasă amplasată pe teren proprietate privată, prin care s-a autorizat ca o societate comercială să desfășoare activitate de alimentație publică în unitatea tip terasă, cu încălcarea Hotărârii Consiliului Local al Sectorului 1 nr. 181/28.11.2013.
Procurorii susțineau că autorizația a fost eliberată de Chiliman fără acordul unora dintre vecinii perimetrali direct afectați, deși cunoștea opoziția fermă și explicită a acestora. (Agerpres) .
Tare nu? Dintr-o singura terasa au scos sute de milioane , pardon miliarde de euro! 4 mld euro!
Si apoi a urmat aspra sentinta : Chiliman ACHITAT !!! “fapta nu este prevazuta de legea penala”
Si Vlad Moisescu ginerele nababei? Disparut din orizontu presei …
Si incepuse asa de frumos cu actu care dovedea furtu a 670 mil euroi …
P.S. Nu zic ca “fapta nu este prevazuta de legea penala” este cel mai rusinos motov de a achita pe unu .. ca asta ne arata ca cel care a facut dosarul si cei care au apobat sunt pafaristi INSA ce este de-a dreptul stupedinat este modul in care DBA ne anunta voios “670 milioane euroi” . O sustinere absolut iresponsabila care ne da “masura” acestui organ de “cercetare”
Ghiță Bizonu’
Sunt niște idioți. M-am tot întrebat cum o mediocritate stupiduță gen Codruța, ajunge mare șefă la procuratură. Valabil și pentru Macovei, Coldea, șamd.
Mai Porthos ce-ti mai place sa trancanesti la adapostul anonimatului si al moderarii excesive! Ptiu drace, sa nu-ti fie de deochi. șamd ?!
Da, dar si asa mai aproape, caci formula este genial-valabila mai ales pentru tine insuti, exe-getule.
Pacat ca n-ai deconspirat ce ti-ai raspuns la intrebarea auto-adresata. Mare pacat.
@ Dl. Goe
Scuze Goe, ajunsese în spam. Referitor la Codruța, Coldea, șamd, răspunsul e simplu. Sunt niște idioți (mediocri, ca să fiu mai corect) utili. Presimt că o să mă întrebi „utili cui?”.
Utili cui i-a pus.
Pia vezi ca stii cu au ajuns?
Exact cu se totr gavarea despre mediocratia „comunista”. Desi ca sa fiu sincer sefii de servciuc si dorectorii pe care i-am cunoscut erau profesionisti buni
@Porthos – N-as avea de ce sa te intreb „utili cui”, caci intrebarea pe care cu speranta o anticipezi, o adresezi si-o raspunzi, se afla la capatul unui sir de premise ridicole, rizibile si, vai, mai ales, false. Niste simple opinii de-ale tale, pe care le repeti cu nadejdea c-ar capata astfel cine stie ce consistenta. Fara sa-ti dai seama, tu de fapt vrei sa spui doar ca Laura Codurta Kovesi nu este vreun geniu. Nu este. De ce at trebui sa fie? Geniile nu lucreaza la stat. (Bine tu acuma o sa tragi concluzia „logica” ca tu ai fi fiind geniu, ca fiindca nu lucrezi la stat). In fine, Laura este omul potrivit la locul potrivit. Ca teoretic ar putea exista si oameni inca si mai potriviti… e posibil, practic insa dintre insii natiei disponibil in context asta e cea mai buna potriveala. Daca ai tu alta mai buna spune-o aci, in public, ca sa ne râdem.
P.S. Incearca si tu sa fii mai critic cu teoriile conspiratiilor pe care le consumi si care te consuma, mai ales cand fei sa vorbesti in dodii. „Utili cui i-au pus!!!”. Adica cine? Basescu & Udrea? Sau ai vorbit inca si mai adanc? Incearca sa lamuresti lucrurile cu voce tare si-ti promit ca voi citi pledoaria cu atentie si consideratie, fara urma de vreo malitiozitate.
A dracului de otravitori ai Europei ce suntem!
Inca un mare scandal europeran in care „di vina” este Romania!
Oualaele olandeze otravite de.. romani? Zeci de milioane de oaua se retrag ca sunt infectate cu Fipronil cumparat din Romania …
Ca zisul Fipronil este interzis sa fie folosit in crescatoriile de pasri si ca pe preacivilizatii olandezi nu i-au deranjat nici la hemororizi sa incalce legile UE (si olandeze) ca autoritaile neerlandeze se pare ca din 2016 taceau ca scroafele in papusoi – Romania este de vina!!!
Huo la oase ! Inc ao prtie de MCV ptr Romania si canci Schengen ptr ,…
Da de ce olandezii nu respecta legea? Ca e boi mai boi ca boii sau ca e javre mincinoase in frunte cu guvernele lor ?!
A da. Fipronil .. am si eu o fiola prin casa. Este singurul insectoidcid valabil de pe piata. Ca daca aveti beleaua sa va intre niste gandaci …. numa Fipronil va mai rezolva…
Da se pare ca va trebui sa traim cu gandaci ca olandezii e cam porci de caine patenti.
Sau daca vreti alta comparatie zoologica e sobolani (reputaie satbilita in sec XVII in oceanul Indian)
Dar noi oi proaste.
Pare interesant ce zice Macron, dar nu am timp sa descifrez.
Anumiti oameni politici, si nu este cazul presedintelui Dvs. anumite medii de afaceri fac invers: Profita de fondurile structurale dar dezvota un dumping social si fiscal, continua sa scada taxele pentru companii sa mentina taxele foarte scazute pentru a atrage companii, profita de acest sistem. Un astfel de sistem va exploda
Nu va avea loc un Frexit ci o explozie a Uniunii Europene. O parte din Brexit se datoreaza tocmai acestei situatii. trebuie sa privim lucrurile in fata.
Ceea ce facem este sa oprim un abuz care nu este bun pentru nimeni. aceasta lupta pentru reforma detasarii lucratorilor sunt pentru mine o prima etapa a reformei Europei, pentru convergenta.
Q: Franta va sprijini aderarea Romaniei la Spatiul Schengen abia dupa redefinirea acestuia? Va fi unul concret?
Macron: Rapunsul meu este ‘Da’. Vreau sa salut toate eforturile Romaniei care a contribuit la securitatea granitelor europene. Reticenta care a existat privitoare la Schengen este legata de faptul ca acest lucru ar fi insemnat riscul de a-i lasa pe migranti sa intre. Pot sa constat ca Romania a contribuit intr-un mod deosebit de eficace. Nu am niciun motiv sa ma opun intrarii Romaniei in Schengen.
Acesta trebuie reformat in profunzime si Romania sa intre in acest spatiu intarit.
Q: Ati putea sa fiti mai concret in ce priveste detasarea lucratorilor?
Macron: As vrea sa nu fie nicio ambiguitate in ce priveste transportul rutier. Sunt doua subiecte diferite. Cand vb despre transportatorii rutieri care angajeaza romani la costuri romanesti in Franta acest lucru intra in acordul privind transporturile. Este vb de problematica detasarii lucratorilor. Sectorul transportului rutier acopera o realitate care nu se refera doar la lucratorii detasati.
Asta nu are nicio legatura cu directiva privind transportul rutier, care este discutata in alt cadru. Nu accept ca un transportator francez sa faca dumping social angajand lucratori din tari cu salarizare redusa
@ mac gregor
Mie mi se pare un caraghios. A venit în Europa de est ca să ceară să ne creștem taxele.
UE e deja un mort viu, un zombie. Poate că este momentul să uităm de UE și să ne întoarcem la Piața Comună, așa cum își doresc englezii. Uniunea politică este un eșec.
PS: scuze pentru răspunsul întârziat. Am fost în vacanță în Grecia. Bieții angajați ai companiilor private (hoteluri, restaurante, service-uri, magazine) muncesc de-i ia naiba. Din păcate sunt încă prea mnulți paraziți la stat. Au taxe prea mari și sta le ucide sectorul privat. Spre asta ne îndreptăm și noi dacă nu corectăm rapid traiectoria. Avem prea mult sistem represiv (care chipurile ne vindecă de corupție). Prea mulți SRI-iști, procurori, DIICOT-iști, STS-iști, ANI-iști, etc. Care, în plus, se și pensionează devreme fără să fi cotizat nimic, niciodată la vreun fond de pensii.
v https://www.luju.ro/dezvaluiri/anchete/anticoruptia-se-scufunda-in-lux-procurorii-dna-au-devenit-mai-bogati-decat-marii-corupti-admirati-vila-din-snagov-si-limuzinele-de-lux-ale-sotilor-claudia-rosu-si-doru-tulus-cand-nu-folosesc-masinile-cu-girofar-ale-parchetului-procuroarea-rosu-merge-cu-me
p casa modesta de anticorupt :

economii modeste a unei familii care lupta cu coNruptia : 160 mii euroi plis ceva maruntis : 136 mii lei (pesemen nu fumeaza si nu beau)
@andrei & porthos,
Scuze baieti, am fost in concediu si nu am mai intrat, dar azi am vazut ce raspunsuri interesante mi-ati dat. Ca veni vorba de concediu, am plecat ca inecatul doua zile si doua nopti cu masina sa prind eclipsa totala in sudul SUA si in ziua si la ora cu pricina un nenorocit de nor mi-a furat tot spectacolul. Bleah, daca stiam ma uitam pe calculator, vorba lui Porthos …
Si ca sa fac cumva legatura cu manualele pe hartie si digitale, eu nu am inteles de ce vara e cald (cand Pamantul e cel mai departe de soare) si iarna frig (cand Pamantul e cel mai aproape) din filmulete. Pur si simplu sunt prea rapide si nu prind ideea. O figura statica, 2D, fara culori, pe hartie m-a facut sa inteleg. Dar asta mi se aplica mie, cum spuneam, pricep mai greu si cand ma uit la un filmulet imi zboara atentia si ma concentrez la detalii.
andrei, cred ca suntem de acord ca manualele pe hartie isi au inca rolul. Sunt ieftine, relativ usor de realizat si contin in cele mai multe cazuri peste 50% din informatia pe care vrei sa o transmiti. Ma surprinde sugestia ca manualele sa fie ptr. copiii mici si cele digitale la liceu si universitate. Eu eram obisnuit sa gandesc pe dos, asta fiind si realitatea azi. Revin mai incolo.
porthos, nu stiu daca filmuletul pe care l-ai prezentat ma convinge. contine cam prea mult „show” pentru un filmulet educativ dupa parerea mea. Si „show” este de obicei sinonim cu manipulare. Sa ma fac inteles. Sigur, suntem de acord ca mai ales in biologie un desen face cat o mie de cuvinte. Totusi, atentie ! Sunt anumite lucruri care pot fi „vazute” si altele care pot fi „deduse” si diferenta e foarte mare. Cu microscopul optic poti in cel mai bun caz sa vezi obiecte de marimea unui micrometru (0,001 mm). Limita asta e impusa de lungimea de unda a luminii vizibile si nu ai ce sa-i faci. Si e mai rau decat atat. De obicei celulele sunt pline cu apa si deci transparente, nu vezi nimic pana nu le „colorezi”, ceea ce inseamna sa le omori si sa le golesti de apa. Mai rau: in cele mai multe cazuri vezi doar o imagine 2D, o sectiune, imaginea 3D din carti si filme e „dedusa” sau creata de imaginatia ta. Microscoapele electronice vad si obiecte mai mici (10 nm, adica 0.01 micrometri) dar acolo prepararea e foarte brutala, nu doar ca toate celulele sunt moarte si impregnate cu argint, dar interiorul microscopului si preparatul sunt intr-un vid foarte avansat. Deci clar, nu se misca nimic, totul e dedus. Daca vezi tu un filmulet cu un virus care mananca o bacterie e la fel de real ca un film cu un dinozaur care mananca un copac, pentru ca tot ce „vezi” e o imagine statica cu ce a mai ramas din scheletul unui dinozaur, restul e pura imaginatie.
Nu exista microscop care sa vada atomii. Mecanica cuantica spune ca nici nu se poate asta: sa-i vezi miscandu-se ca in filmuletul tau e echivalent cu a le masura pozitia si viteza si relatia de incertitudine a lui Heisenberg spune clar ca asta e imposibil. Pozitiile atomilor in cristale (imobile) pot fi deduse din experimente de difractie, dar asta e valabil doar pentru ca se repeta periodic la infinit. Atomii intr-o structura dezorganizata, cum e interiorul celulei nu pot fi vazuti, tot filmuletul cu pricina e imaginatie pura. Show. Sau manipulare ? Poate ca e bun pentru un exercitiu de vulgarizare a stiintei, dar la ce-mi foloseste un filmulet cu un meci de fotbal intre doua echipe de dinozauri daca chiar vreau sa aflu ceva stiintific despre ei ? Mai bine as afla exact ce fel de oase au fost descoperite , unde, cum a fost dedusa varsta lor, etc., lucruri mult mai putin „sexy”, dar adevarate si poate reusesc chiar sa inteleg de ce considera oamenii ca unii dinozauri au fost carnivori si altii ierbivori ? Cuvintele si o imagine sau doua (2D, alb-negru chiar) s-ar putea sa rezume adevarul mai bine decat toate animatiile din lume.
Am uitat sa spun: atomii individuali au marimea cam a 0.1 nm, cam de 100 ori mai mici decat limita de rezolutie a microscoapelor electronice, deci clar, imposibil de vazut, o sfera de 10 nm contine cam 100*100*100 adica vreun milion de atomi, mai mult decat cam orice proteina, si milionul asta de atomi nu e decat un punct in microscopul electronic, imposibil de recunoscut, static, 2D si reprezinta cam ce se vede dupa ce amarata de celula a fost omorata, golita de apa si orice compus „moale” care sa nu reziste la un vid inaintat si impregnat cu Ag, singurul care „se vede” cu adevarat in microscopul electronic. Cine vede filmuletul ala are senzatia ca cineva chiar a vazut vreodata moleculele miscandu-se, intorcandu-se, schimbandu-si forma, etc. E pura imaginatie.
salutari Radu,
era doar parerea mea treaba cu perioada de timp in care sa se introduca un suport digital auxiliar la scoala. Nu am gandit-o indelung pur si simplu m-am gandit ca e bine ca elevul de clasa mica sa se deprinda cu manualul si pe urma cand mai creste putin si devine si mai responsabil putin sa primeasca / sa aiba acces la un material digital auxiliar. Eu unul am descoperit putin cam tarziu cum se foloseste un manual in mod corect (un manual cu informatia prezentata usor si unul cu informatia putin ascunsa sau dispersata), si din ce am vazut mititeii nostri au o mica problema in a se concentra si a citi si cauta informatia. Dar nu zic nu, poate ma insel cu perioadele de timp.
Merita gandit si scrise pe hartie argumentele pro si contra. Situatia azi in Canada spre exemplu este urmatoarea: scoala primara nu mai are tabla, are „whiteboard”, o chestie interactiva unde invatatoarea isi leaga calculatorul si daca a platit scoala licenta are si lectii interactive gata facute. Scoala secundara (gimnaziul si liceu): un sfert este ca scoala primara, tot cu whiteboard si elevii cu manuale in format digital. Sunt obligati sa-si cumpere ipad si licente pentru manuale, cu scandalul aferent pentru ca unii parinti nu au bani sau chef sa dea bani (multi). Un alt sfert are manuale pe hartie si tabla neagra unde chiar se scrie cu creta de catre profii mai constiinciosi. Ceilalti fac prezentari powerpoint. Jumatate au doar whiteboard si nu au nici un manual, vine proful si imparte hartiute fotocopiate la inceputul lectiei. Si iese un haos total.
La facultate nu cunosc nici un exemplu sa utilizeze manuale digitale. Toate manualele sunt pe hartie. Exista tabla neagra si proiector. 75% fac prezentari powerpoint (care sunt varianta moderna a cititului cursului de pe fituici din Romania ceausista), 25% chiar pun mana pe creta si explica. Cu riscurile de rigoare ca daca te incurci intr-o demonstratie sau uiti ceva accepti practic ca si profesorii mai gresesc. Examenele sunt toate pe hartie. Mi se pare cumva bizar proful sa trebuiasca doar sa citeasca powerpointul si studentul sa umple hartia cu creionul, dar asta e !
Asta e situatia in realitate. Nu stiu daca a gandit-o cineva sau pur si simplu asa stau lucrurile fara sa fi fost vreun plan dinainte.
P.S.: MIT (Massachusetts Institute of Technology), una din cele mai tari universitati americane au cursurile din anii trecuti pe internet. Oricine le poate vedea. Filmate. Majoritatea profilor fac demonstratiile cu creta la tabla, chiar si cei de biologie utilizeaza powerpointul rar. Toate manualele cerute sunt in format „hartie”.
Sunt ferm ptr hartie !!!!!
Prin insasi „lipsurile” ei hartia forteaza creierul sa lucreze . Copilul (ma rog unii nu toti) este silit sa isi „dezvolte abilitaile” (ca sa folosesc limbajul de lemn modern) si sa isi inchipuie ce si cum. Chiar daca ajunge in eroare.. se poate indrepta .
ujn manual electornic „cu faciliati” leneveste creierul . Si in loc sa ai copii cu diverse capacitai ai copii uniform imbecili.
A da. Am doi amici din copilarie. meseriasi, oameni terre a terre . Niste .. tembeli, poolime samd. Asta pana nu ai nevoie de ei si iti ecplica ca lucruile sunt simple .. numa ca una e sa vezi cum se rezvova o cestie mecanica si alta sa discuti despre filozofeala./.. Sa va zic drept este uneori jenat.
tot cestia cu ganditul …. eram in armata. Doi amici (buni amici, baieti indatoritori daca stiai sa te porti) cu usor amuzament mi-au zis „Ghita mai trebuie si sa gandesti!!!” . Unul era fotbalist si altul boxer …. amandoi mip-au explicat ca ei de fpat gabdeau .. si cand dadea cu piciorul (Nelu) in minge si cand dadeu cu pumnu (Gigi) . Anticipau unde va ajunge mingea, ce ar putea face pe urma sau posibila reacte a oponentului .. Talente diferite cum zicea caporalul Palinciuc … (un ins mai degraba imbecil si neplacut)_
@ Radu, Andrei
Salut! Și eu am fost în vacanță cam vreo săptămână. După câteva zile aici, am uitat senzația de relaxare. Guvernul introduce noi taxe, rușii fac exerciții militare în Belarus, iar clienții privați mai au puțin și dau faliment, așa că nu mai cumpără nimic, dar fac licitații și exerciții de cumpărare.
Filmulețul postat era firește o simulare, dar o simulare făcută deștept. În opinia mea sunt lucruri pe care nu ai cum să ți le imaginezi fără simulări. Încercați să vă imaginați o gigantă roșie (stea) în comparație cu soarele. Eu nu am reușit. Dar am „simțit” diferența cu un progrămel de realitate virtuală despre cosmos. Și era doar un amărât de telefon Samsung cu ochelarii de VR.
social democratie pe paine.
Ti-am spus acum cateva saptamani ca Dragnea le-a dat liber la bugetarii primarii sa isi fixeze singuri salariile, si ca un bibliotecar de comuna fara biblioteca (inchisa din 2004) si-a pus 4000 RON. Cat credeai ca dureaza pana ajung la tine la usa sa iti ceara banii pentru el?
Si vezi cum e cu split tva introdusa de ministrul finantelor, inteleg ca e ceva special conceput ca sa produca blocaje de plata in lant in toata economia, dar statul sa fie satul. Zic ca ai firma, ia-o personal.
Au trecut 9 luni de guvernare PSD.
Asta nu e nimic, asta e doar varful icebergului. Problema si mai mare este ca s-au imprumutat si continua sa se imprumute in acelasi ritm cu Grecia dinainte de criza. Peste 4 ani aflam probabil ca raporteaza date false EU si datoria e si mai mare.
deja au chemat reprezentantii FMI sa vada daca se poate lua un imprumut de la FMI pentru implementarea programului PSD.
Bine, oficial i-a chemat sa le prezinte niste statistici. Daca cineva il mai crede pe Tudose. Si daca acel cineva mai crede ca cu asta se ocupa FMI, sa vizioneze statistici.
Nu este o senaztie de deja-vu ci chiar convingerea ferma ca adevar scrie in Biblie : Ceea ce a mai fost, aceea va mai fi, şi ceea ce s-a întâmplat se va mai petrece, căci nu este nimic nou sub soare. (Eclesiastul 1.9) sinteizxat de latini ca nihil sub sole novum.
Asa si acum ….
Văz monstruos si simţ enorm şi ca desi azi suntem in Ue, NATO, democratie (ma-si de viata!) , economia romaneasca , ca si prin 83-85, s-a blocat. Iar teleptualii neamului, la fel ca si activistii Partidului (uneori sunt aceiasi!) sunt incapabili sa treaca dincolo de cuvinte catre „maduva” problemei…
Ca care ar fi problema azi ?!
Pai ca cum ca care? In fine dupa 10 ani rai si zodia lu’ Țapu dEbil economia parca incearca sa iasa din fantana CDRista.l Parca dar are una bucata de dificultate : lipsa capitalului uman. Incepand de la „ingineri cu cârca” sau culegatori sezonieri de vie ( http://stirileprotv.ro/stiri/social/romanii-prefera-sa-culeaga-viile-italienilor-se-fac-bani-mai-uc-or-cat-cac-tiga.html ) pana la medici .
Ma rog intelctocanii nostri care au avut nevoie sa citeasca despre piramida lu’ Sfantu’ Maslou ca sa afle ca primum vivere deinde philosophari (japitele astea chiar or fi „europeni”?) au ceva dificultati sa inteleaga ce vaz cu ochii lor (daca nu gasesc un text explicativ de Ayn Rand [Alisa Zinov’yevna Rosenbaum] care sa le permita sa vaza ce se vede) se prefac cu mult talent ca nu inteleg (sau poate asa s-au nascut … ) ori poate deficentele lor mintale inascute (intelectualismul este o deficenta mintala!) si cele legate de scolarizare ii fac sa nu priceapa ca si in viata sociala se aplica legile termodinamicii, conservarii materiei si alte cele „prostii” .
Pe scurt situatia este clara :dezvoltarea in continuare a Romaniei este legata SI de capitalul uman. Insa actualul model sa zicem „sud-american” bazat pe venituri mici, slaba tehnologie, „servicii” , export de materii prime + mana de lucru + buci ptr fornicatiune, complezenta servila (adica de sluga proasta da’ proasta ca vita din grajd) fata de cererile „pietei” externe (adica cu abandonarea pietei interne) si-a atins limitele.
Romania a expluzat (motivatie si metode economice) cateva milioane de cetateni , nu se stie cati. In gnl nascuti dupa Decret cei care au atins maximul biologic (de munca si reproductiv) in anii 1995-2010 adoptand portile deschise ale țărănismului interbelic (adica deplina „compliance” fata de cerea „pietei” externe) si care lipsesc azi AICI.
Si mai „bine” lefurile submodice agraveaza emigrarea celor capabili in Vest… Nu numai zilieri care ar putea culege viile ci si medici, ingineri, muncitori calificati si șamdezi (auzita… cica un inastlator care aici catiga lei 2000 net la Glasgow ar putea catsiga 3500 sterline brut). Asta duce la o degradare a serviciilor publice :sanatate, educatie, transporturi etc care face si mai atractiva emigrarea.
Deci lipsa de forta de munca in Romania.
Agravata de o decadere a sistemului de invatamant, inclus profesional. Care face ca noile firme sa aiba probleme cu personalul …
Si ce se cere ca remediu? Pastrarea actualui nivel de venituri!!!
Nu va faceti iluzii .. zbaterea politica din ianuarie incoace are o singura miza ” acest status quo al veniturilor mici . Cand #rezist si Groningen au iesit sa zbiere „noaptea ca hotii” , cand Cîțu „combate”, cand Țața de la ProAnarhia se agita … totul se reduce la pastrarea actualei impartiri a PIB si eventual noi beneficii stapinilor.
Desi economia deja este blocata.
Dixi et salvavi animam meam
PS. Uneori ma simt mai batran decat varsta biologica ..chiar mai batran decat arterele mele … (care sunt la + 10 ani)….
Cand eram inca tanar, dar deja matur si cu ceva cultura, sir Nae Ciuruitu’ a luat o masura reactionara : ca copii din mediul rural sa fie legati de glie .. adica sa nu poata urma decat cariere agriocole (tarani, tehnicieni agrari si vterinari, ingineri idem). Asta a insemnat ca, implicit, a recunocut faptul ca dezvolatrea extensiva a industriei nu mai era posibila. Sau ca ar fi trebuit schimbate unele prioritati industriale (mai multa atentie ptr acoperirea consumului. Televizoare color, mai multe autoturisme, jocuri elctronice ect samd ). Si o dezvolatre a sectorului tertiar … care sa preia „excesul” de fprta de munca.
In loc de asta s-a preferat „refugiul agrar” (desi RSR avea 35% din populatie ocupata in agricultura!) si „grandioasele ctitorii ale Epocii pe care cu indreptatita măn ” (scuze am simtit nevoia sa borasc) adica o reactie de negare a evidentei.
Ca acum.
@ Ghiță Bizonu’
Scuze Ghiță, am văzut foarte târziu comentariul tău intrat în spam.
pai io chiar nu vad de ce te plangi. PSD are educatia in gheare, guvernul tot, parlamentul, banii, antena 3 a fost salvata, de funeriu ati scapat si ati pus un ministru cum va place, de patapievici ati scapat la institutul cultural roman, ati pus pe cineva cu zero merite, totul merge pa voia voastra, antena 3 nu s-a inchis de catre dictatorul Johannis in spatele caruia e de fapt Basescu.
Pofta ce-ati poftit. Dixtractie.
Da tu7 ai revenit in tara sa te bucuri de Funebvru si Patapatu?
Ntz e mai bine la Canadica ujnde e papica si welfare!
daca zici tu ca is in Canada, asa o fi…
dar de ce, in Romania se intrevede ca nu va mai fi papica? Cum, dupa minunatii pesedisti sustinuti de dom’ profesor? io credeam ca va ploua cu carnati.
3500 de euro ziceau astia ca fac salariile la medici. Da’ inteleg ca au inceput maririle cu parlamentarii, adica cu ei, au continuat cu primariile, adica cu tot cu ei, si apoi nu au mai ajuns banii pentru ceilalti, ca gata, s-a supt tot bugetul si acum trebuie sa ne imprumutam.
mare pacat ca nu s-au gandit sa inceapa cu medicii, dar daca asa s-a nimerit.
On topic, am gasit un videoclip care preda gramatica.
Acel videoclip preda la fel de multa gramatica precum acesta economie.
nice
„Comisia de muncă din Camera Deputaților, condusă de social-democratul Adrian Solomon și în care PSD deține majoritatea, a avizat favorabil, în regim de urgență, proiectul de lege al UDMR care ar permite extinderea folosirii limbii materne, prin scăderea pragului (de la 20% la 10%) de la care autoritățile locale sunt obligate să asigure acest drept.”
mandri ca suntem romani
ma stric de ras.
psd are 45% si cauta sa suga pla ungurilor, ca nu sunt in stare sa se inteleaga cu romanii.
Basescu era in stare sa faca un partid intreg rupand de la ceilalti, dar pesedistii nu au un neuronul necesar ca sa replice performanta.
@ mac gregor
Băsescu a fost chiar și mai potent. Și-a rupt partidul (PDL) în două și cele două jumătăți au înghițit PSD-ul (prin Liviu Dragnea, Darius Vâlcov) și respectiv PNL-ul (Vasile Blaga, Gheorghe Flutur, etc). Ba chiar i-au mai rămas piese pentru partidulețele lui Macovei, Udrea și gluma proastă în care a rămas să activeze.
Din fericire pentru noi ceilați (cei care-l detestăm pe individ) s-a ales praful de toate. Iar „potentului” îi urez să și-o tragă singur de plictiseală.
În ce mă privește, de acum votez doar UDMR.
„Sistemul sanitar este în colaps, iar promisiunile guvernului sunt vorbe goale:
„Dacă ai fi transportator, ai bloca, tu şi colegii tăi, Piaţa Victoriei, pentru reforma sănătăţii româneşti? Orice ai fi tu, pacient român, ai face o grevă în contul medicilor, al asistenţilor, şi al celorlalţi angajaţi din sănătate?
Te întreb pentru că spitalele sunt în prag de faliment.“
Nu numai sistemul sanitar e în colaps. Ci și cel de învățământ și în general cam tot ceea ce a rămas la stat. Mă întreb cât mai trebuie așteptat ca cetățeanul mediu, impropriu numit și bizon (scuze Ghiță!) să realizeze că nu-i treaba statului să se ocupe de organizarea unor lucruri care funcționează infinit mai bine pe o piață liberă.
Am încercat să discut cu câțiva doctori (cam toți sunt în vârful ierarhiei medicale pe specialitățile lor), dar pare că sunt atât de ocupați de ceea ce fac, încât nu mai au timp să se gândească și la partea de organizare. Se mulțumesc să critice (indiferent de cine e la guvernare) și să-și plângă de milă. Trist.
Adică exact ceea ce facem și noi. Stăm și ne plângem și așteptăm să intre alții în politică ca să facă ceea ce ne-am dori cu toții să se facă. Asta-i în teorie. Când trecem la practică, cred că nu sutem mai mult de doi de acord cu câte o idee.
Ca să dau un exemplu, încercați să răspundeți la întrebările următoare:
1. Sistem de asigurări de sănate de stat (aka monopol) sau asigurări private în competiție? Și-și e o tâmpenie. Dacă nu e evident, explic.
2. Sistem de învățământ universitar de stat sau complet privat (universitățile de stat stat devin societăți pe acțiuni, cotate la BVB)?
3. Pensii „speciale” sau doar pensii bazate pe contribuție?
4. Fonduri „europene” plus alte sisteme de „ajutoare” sau doar împrumuturi obținute prin cerere și ofertă?
5. Redevențe (pentru petrol, gaz, etc) „negociate” sau licitații publice? Sau și mai „extrem”: fiecare e proprietar pe ce este pe terenul lui (și în subsol).
Pun pariu că vom obține o sută de variații la întrebări. Așa că „natural”, la putere vor rămâne șmecherii (Băsescu. Dragnea, etc) sau și mai rău, comunistoizii: Iliescu (și puii lui: Florin Georgescu, Liviu Voinea, etc).